Нова версія від українського режисера
Михайлівський театр, що знаходиться у Санкт-Петербурзі, представить 26-28 жовтня нову версію опери "Євгеній Онєгін" на музику Чайковського у постановці відомого українського театрального режисера Андрія Жолдака.

Для Жолдака це дебют в опері. "Як не дивно, я навіть не переключався з драми на оперу, я репетирував оперу як драматичний спектакль", - розповів сам постановник. Жолдак є автором більше 30 постановок в драматичних театрах не тільки України і Росії, але і Європи. Режисер відомий своїм вільним підходом до тексту і незвичайними інтерпретаціями, і, за словами генерального директора Михайлівського театру Володимира Кехмана, запрошення до Петербурга Жолдака було для нього свідомим ризиком. Втім, сам режисер наголошує, що стримував свій радикалізм і постарався зробити "тонкий психологічний спектакль".

"Є світ реальний і світ метафізичний, в метафізичному світі присутнє те, що не можна пояснити за допомогою звичайної логіки. В нашій виставі в білий незайманий світ Тетяни поступово вторгається чорний колір, спочатку це просто розсипалися чорне намисто, потім чорні плями і деталі виникають все частіше і стають все більше, поки, нарешті, ми не приходимо до антисвіту - абсолютно чорного простору", - пояснив Жолдак. Практично весь спектакль вирішене в чорно-білій колірній гаммі.

Художником-постановником "Євгенія Онєгіна" виступила Моніка Пормале, відома за своїм роботам у Новому Ризькому театрі. Що стосується костюмів, то дизайнери Роландс Петеркопс і Маріте мастіно-Петеркопа спробували знайти компроміс між історичним костюмом початку позаминулого століття і сучасною модою. Одним з несподіваних для глядача рішень режисера стане поява на сцені героя, відсутнього в класичних постановках опери. Цей персонаж проходить через весь спектакль, з'являючись з самої першої сцени в садибі Ларіних.

У програмці Жолдак вирішив його позначити як "слугу Онєгіна", грає його карлик з великою бородою, колір якої змінюється в різних сценах. По суті цей герой не втручається у саму дію, але виступає як посланець якихось вищих сил, які не дозволяють сценічним подіям розвиватися іншим чином. Сам Жолдак вважає, що тема долі і року є центральною в його постановці.

"Я б сказав, що ще далі пішов за Чайковським - у виставі ще більше драматизму, ми ще більше згущаємо напругу. Коли я робив спектакль, то звертався не тільки до Пушкіна; я намагався шукати паралелі й метафори в античній трагедії, у Данте, Гете, Байрона ", - зазначив Жолдак.

Також режисер вказує на паралелі в спектаклі між сюжетом пушкінського "роману у віршах" і долею самого Чайковського.

"Чайковського я сприймаю як дуже сучасного композитора", - підкреслює постановник. Традиційно вважається, що складність у постановці "Євгенія Онєгіна" полягає в певній бідності опери на яскраве сценічне дійство, однак сам Жолдак дотримується іншої думки.

"Ця опера має дуже великі постановочні можливості - але недооцінені, приховані. Моя робота була схожа на роботу зі старим деревом; як рубанком, я зняв з нього верхній шар, і ми побачили його текстуру, малюнок деревини і навіть змогли відчути запах", - додав режисер.

У ролі Онєгіна 26 жовтня в день прем'єри на сцену підніметься латвійський тенор Йонас Апейніс, роль Тетяни виконає Тетяна Рягузова, а Ленського - Євген Ахметов. За диригентський пульт встане Михайло Татарников.

Український режисер називає свій дебют в опері "тестом культурному Петербургу". Михайлівський театр, в свою чергу, прийняв рішення про те, щоб залишити в своєму репертуарі також і класичну версію "Євгенія Онєгіна".



Ключевые слова: Михайлівський театр, Євгеній Онєгін, Нова версія від українського режисера, жолдак, андрій, Чайковського, Володимира Кехмана, тонкий психологічний спектакль, Моніка Пормале, у Новому Ризькому театрі, Йонас Апейніс, Тетяна Рягузова, Євген Ахметов, Михайло Татарников