860
Иван Шишкин: живопись и графика. г. Минск (25 января - 13 мая)

Иван Шишкин: живопись и графика. г. Минск (25 января - 13 мая)

Вс, 13 мая 2012
Минск, Беларусь
ул. Ленина 20 [на карте]

   Национальный художественный музей Республики Беларусь представляет для Вас выставку

«Иван Шишкин: живопись и графика» 

  Открытие выставки состоится 25 января в 17.00

  Выставка продлится 13 мая. 


  Выставка приурочена к 180-летию со дня рождения художника.
Один из корифеев русского реалистического пейзажа, автор эпических полотен, известный живописец и талантливый график, Иван Иванович Шишкин воплотил в своих полотнах представление о могуществе, красоте и величии родной природы.
На выставке представлено 30 живописных и графических произведений мастера. Наряду с большими полотнами экспонируются этюды. Среди графических листов выставляются как оригинальные работы (рисунки и акварель), так и печатные (офорты и литографии).
Выставка продлится до 13 мая.

 

 

АКЦИЯ. ШИшкин

Акция «Успей до закрытия» продолжается только по четвергам – 5, 12, 19, 26 апреля и 3 и 10 мая 2012 года. В эти дни посетить выставку «Иван Шишкин. Живопись, графика» можно до 20.00 часов. Стоимость входного билета для взрослого с19.00 до 20.00 будет СНИЖЕНА на 50%. С 19.00 до 20.00 все другие залы музея будут закрыты.

 По выражению И.Н. Крамского, Иван Шишкин (1832–1898) – «верстовой столб в развитии русского пейзажа». Это один из крупнейших русских пейзажистов реалистического направления.

В собрании Национального художественного музея Республики Беларусь находится свыше 30 живописных и графических работ мастера. Эти произведения более полувека целенаправленно приобретались у частных коллекционеров Москвы, Ленинграда, Минска, Каунаса, Горького, поступали благодаря межмузейному обмену. Сложившаяся в НХМ РБ коллекция И.И. Шишкина позволяет представить основные этапы развития творчества художника (1850–1890-е), разнообразие мотивов и техник, к которым он обращался.

Уроженец города Елабуга в Вятской губернии – Иван Шишкин – первоначальное художественное образование получил в Московском училище живописи и ваяния (1852–1856). Затем (1856–1860) окончил курс в Императорской Академии художеств в Петербурге. Ученический период творчества И.И. Шишкина, как и многих его сверстников, складывался под влиянием искусства романтизма. В «Пейзаже» (середина 1850-х) отчетливо читаются свойственное академической школе «кулисное» построение планов и характерный для романтизма просвет в глубине пространства.

Являясь одним из лучших учеников Академии художеств, И.И. Шишкин в 1860 г. получает большую золотую медаль, что дает ему право на пенсионерскую поездку за границу. Он посещает Германию, Швейцарию, Францию и другие страны. Интересуется немецкой пейзажной школой. При этом в своем дневнике художник отмечает, что «немецкий пейзаж непривлекателен и почти до омерзения расчищен». По возвращении в Россию настоящей школой для Ивана Шишкина стала величественная природа родных мест.

В 1870 г., будучи уже признанным мастером, пейзажист становится членом-учредителем Товарищества передвижных художественных выставок (ТПХВ), в деятельности которого начинает принимать активное участие. В 1870-е определяется философия шишкинского пейзажа, утвердившаяся на многие годы – в простоте найти подлинную красоту и поэзию («Лесная околица», 1875; «Песчаный берег», 1879).

Стремясь к предельной достоверности, художник с необычайной скрупулезностью прорабатывает мельчайшие подробности, но вместе с тем представляет ландшафт панорамно, показывая наиболее типичное, значимое и возвышенное.

Как правило, в пейзажах Ивана Шишкина природа озарена лучами полуденного солнца. Ровное дневное освещение позволяет художнику в полной мере отобразить все разнообразие, все нюансы окружающей действительности («Сжатое поле. Полесский пейзаж», 1884; «В заповедной дубовой роще Петра Великого», 1886; «Сосновый бор», 1886; «В лесу», 1880-е и др.). Иногда живописец стремился передать переходные состояния или смену времени суток.

Исследуя природное многообразие, находясь в постоянном поиске материала, И.И. Шишкин много путешествует. Так, в 1883 г. он посещает Полесье, а в 1892 – Беловежскую пущу. Во время этих поездок пейзажист работает над этюдами («Сухостой. Беловежская пуща», 1892), а также создает большие полотна (на выставке представлен фрагмент картины 1883 г. «Полесье»).

До конца жизни И.И. Шишкин остается верным однажды избранному пути. Мастер продолжает экспонировать свои произведения на выставках ТПХВ. Его полотна по-прежнему поражают убедительностью и пользуются успехом («Болото. Журавли», 1890; «Старый валежник. Лесное кладбище», 1893).

Особое место в творческом наследии живописца занимают этюды. Неслучайно друзья пейзажиста, художники-передвижники, находят их не менее интересными, чем картины. «Шишкин нас просто изумляет своими познаниями ... по два, по три этюда в день катает, да каких сложных, и совершенно оканчивает. И когда он перед натурой ... то точно в своей стихии, тут он все знает, как, что и почему», – отмечал Иван Николаевич Крамской. Этюды «Осока» (1880-е), «Лопухи» (конец 1880-х), «Валежник» (начало 1890-х) и др. отличаются обостренным чувством формы, точностью передачи фактуры, тонкой градацией оттенков и безупречным рисунком.

И.И. Шишкин обладал уникальным даром рисовальщика. В историю русского искусства он мог бы войти, не создав ни одного живописного полотна. Пейзажист, несомненно, являлся одним из крупнейших и интереснейших графиков своего времени. Еще в ученический период виртуозные перьевые рисунки молодого Шишкина привлекали внимание широкой публики и знатоков.

Большой интерес представляют наброски и рисунки художника 1870-х гг., выполненные графитным карандашом. В коллекции НХМ РБ их насчитывается семь. В основном – это законченные композиции с точно выверенной, детальной проработкой («Лопухи», «Бурелом», «Чертополох»). Тщательно сделанные, предельно достоверные, они все же не являются сухой протоколизацией формы, но, напротив, обладают притягательностью художественных произведений высокого уровня. Самостоятельную ценность таких подготовительных, «прикладных» материалов обозначил еще сам И.И. Шишкин, организовав в 1891 г. выставку своих этюдов и рисунков.

Наброски 1870-х гг. – «Сухие стволы» и «Деревья» – демонстрируют цепкость глаза, уверенную руку мастера. Используя натурные штудии для создания больших композиций, И.И. Шишкин никогда полностью не повторял их в законченном произведении. Мы можем лишь догадываться, какой набросок послужил для создания той или иной картины.

Словно вступая в противоречие с художниками-академистами, которые в южных ландшафтах видели преимущественно экзотику, И.И. Шишкин в своей оригинальной графической работе «Сакля в Крыму. Алупка» (1879) в равной степени уделяет внимание и ярким солнечным рефлексам на белой стене, и лежащему на дороге камушку, и пробивающейся у обочины былинке.

Совсем немного работал пейзажист в акварели. Произведению «Лес» (1884), выполненному черной акварелью, присуща восхитительная градация нюансов тона. При взгляде на этот лист складывается впечатление, что он исполнен в цвете.

Большое место в творчестве художника, а равно и в истории русской печатной графики, занимает офорт. Можно с уверенностью говорить о том, что И.И. Шишкин был фигурой уникальной: во второй половине XIX в. он являлся единственным в России гравером-пейзажистом такого высокого уровня. Об этом свидетельствуют как объем оставленного им наследия, так и художественная ценность выпущенных листов.

Зачастую к гравированию художники обращались в целях технического репродуцирования картин, а не как к самостоятельному виду творчества. До определенного времени И.И. Шишкин не был исключением из этого правила. Поначалу он осваивает офорт в качестве полезного способа репродукции, но позже работа в этой технике становится самостоятельной областью творчества, где пейзажист добивается больших успехов: им было выпущено 4 альбома собственных офортов. Последним, итоговым, стал альбом «60 офортов Шишкина», изданный в 1894 г. В этом альбоме находились и представленные на выставке листы «Ели в Шуваловском парке» (1886), «Ульи» (1892).

Публиковались работы И.И. Шишкина и в периодических изданиях. К примеру, популярный журнал «Вестник изящных искусств» в качестве приложений поместил ряд офортов художника. Среди них – «Весна» (1885) и «На Каме близ Елабуги» (1885).

Техника литографии также не была чуждой художнику. Виртуозно выполненное произведение «В полдень» входило в состав изданного в 1868 г. альбома литографий «Этюды пером на камне». Перьевым рисунком И.И. Шишкин владел в совершенстве, возможно, поэтому в литографии он предпочитает работать именно пером.

В графических листах, живописных этюдах и больших полотнах Ивана Ивановича Шишкина ощутима особенная сила, поэтичность, глубина понимания окружающего мира и неповторимая, завораживающая простота.

    тел. +375 17 227 45 62, +375 17 227 71 63.

   г. Минск, ул. Ленина, 20  

 

«Іван Шышкін: жывапіс і графіка»

 Паводле І.М. Крамскога, Іван Шышкін (1832–1898) – «верставы слуп у развіцці рускага пейзажа». Гэта адзін з найбуйнейшых рускіх пейзажыстаў рэалістычнага напрамку.

У зборы Нацыянальнага мастацкага музея Рэспублікі Беларусь знаходзіцца звыш за 30 жывапісных і графічных работ майстра. Гэтыя творы больш за паўстагоддзя мэтанакіравана набываліся ў прыватных калекцыянераў Масквы, Ленінграда, Мінска, Каўнаса, Горкага, паступалі дзякуючы міжмузейнаму абмену. Калекцыя І.І. Шышкіна, якая склалася ў НММ РБ, дазваляе меркаваць пра асноўныя этапы развіцця творчасці мастака (1850–1890-я), пра разнастайнасць матываў і тэхнік, да якіх ён звяртаўся.

Ураджэнец горада Ялабугі ў Вяцкай губерні – Іван Шышкін – першапачатковую мастацкую адукацыю атрымаў у Маскоўскім вучылішчы жывапісу і скульптуры (1852–1856). Затым (1856–1860) скончыў курс у Імператарскай Акадэміі мастацтваў у Пецярбургу. Вучнёўскі перыяд творчасці І.І. Шышкіна, як і многіх яго аднагодкаў, складваўся пад уплывам мастацтва рамантызму. У “Пейзажы” (сярэдзіна 1850-х) выразна чытаюцца ўласцівая акадэмічнай школе “кулісная” пабудова планаў і характэрны для рамантызму прасвет у глыбіні прасторы.

З’яўляючыся адным з лепшых вучняў Акадэміі мастацтваў, І.І. Шышкін у 1860 г. атрымлівае вялікі залаты медаль, што дае яму права на пенсіянерскую паездку за мяжу. Ён наведвае Германію, Швейцарыю, Францыю і іншыя краіны. Цікавіцца нямецкай пейзажнай школай. Пры гэтым у сваім дзённіку мастак адзначае, што “нямецкі пейзаж непрыцягальны і амаль да агіды расчышчаны”. Па вяртанні ў Расію сапраўднай школай для Івана Шышкіна становіцца велічная прырода родных мясцін.

У 1870 г., будучы ўжо прызнаным майстрам, пейзажыст становіцца членам-заснавальнікам Таварыства перасоўных мастацкіх выставак (ТПХВ), у дзейнасці якога пачынае прымаць актыўны ўдзел. У 1870-я вызначаецца філасофія шышкінскага пейзажа, якая ўсталявана на многія гады – у прастаце знайсці сапраўдную прыгажосць і паэзію (“Лясная ваколіца”, 1875; “Пяшчаны бераг”, 1879).

Імкнучыся да гранічнай дакладнасці, мастак з незвычайнай скрупулёзнасцю прапрацоўвае маленькія падрабязнасці, але разам з тым уяўляе ландшафт панарамна, паказваючы самае тыповае, значнае і ўзвышанае.

Як правіла, у пейзажах Івана Шышкіна прырода асвечана прамянямі паўдзённага сонца. Роўнае дзённае асвятленне дазваляе мастаку ў поўнай меры адлюстраваць усю разнастайнасць, усе нюансы навакольнай рэчаіснасці (“Зжатае поле. Палескі пейзаж”, 1884; “У запаведным дубовым гаі Пятра Вялікага”, 1886; “Сасновы бор”, 1886; “У лесе”, 1880-я і інш.). Часам жывапісец імкнуўся перадаць пераходны стану або змену сутак.

Даследуючы прыродную разнастайнасць, знаходзячыся ў пастаянным пошуку матэрыялу, І.І. Шышкін шмат падарожнічае. Так, у 1883 г. ён наведвае Палессе, а ў 1892 – Белавежскую пушчу. Падчас гэтых паездак пейзажыст працуе над эцюдамі (“Сухастой. Белавежская пушча”, 1892), а таксама стварае вялікія палотны (на выстаўцы прадстаўлены фрагмент карціны 1883 г. “Палессе”).

Да канца жыцця І.І. Шышкін застаецца адданым аднойчы абранаму шляху. Майстар працягвае экспанаваць свае творы на выстаўках ТПМВ. Яго палотны па-ранейшаму здзіўляюць пераканаўчасцю і карыстаюцца поспехам (“Балота. Жураўлі”, 1890; “Стары буралом. Лясныя могілкі”, 1893).

Асаблівае месца ў творчай спадчыне жывапісца займаюць эцюды. Невыпадкова сябры пейзажыста, мастакі-перадзвіжнікі, знаходзяць іх не менш цікавымі за карціны. “Шышкін нас проста дзівіць сваімі ведамі ... па два, па тры эцюды ў дзень катае, ды якія складаныя, і цалкам заканчвае. І калі ён перад натурай ... то сапраўды ў сваёй стыхіі, тут ён усё ведае, як, што і чаму”, – адзначаў Іван Мікалаевіч Крамской. Эцюды “Асака” (1880-я), “Лопухі” (канец 1880-х), “Буралом” (пачатак 1890-х) і інш. адрозніваюцца абвостраным пачуццём формы, дакладнасцю перадачы фактуры, тонкай градацыяй адценняў і бездакорным малюнкам.

І.І. Шышкін валодаў унікальным дарам малявальшчыка. У гісторыю рускага мастацтва ён мог бы ўвайсці, не стварыўшы ні аднаго жывапіснага палатна. Пейзажыст, несумненна, з’яўляўся адным з найбуйнейшых і самых цікавых графікаў свайго часу. Яшчэ ў вучнёўскі перыяд віртуозныя пёравыя малюнкі маладога Шышкіна прыцягвалі ўвагу шырокай публікі і знаўцаў.

Вялікую цікавасць уяўляюць накіды і малюнкі мастака 1870-х гг., выкананыя графітным алоўкам. У калекцыі НММ РБ іх налічваецца сем. У асноўным – гэта скончаныя кампазіцыі з сапраўды выверанай, дэталёвай прапрацоўкай (“Лопухі”, “Буралом”, “Чартапалох”). Старанна зробленыя, дакладныя, яны ўсё ж не з’яўляюцца сухой пратакалізацыяй формы, а, наадварот, валодаюць прыцягальнасцю мастацкіх твораў высокага ўзроўню. Самастойную каштоўнасць такіх падрыхтоўчых, “прыкладных” матэрыялаў абазначыў яшчэ сам І.І. Шышкін, арганізаваўшы ў 1891 г. выстаўку сваіх эцюдаў і малюнкаў.

Накіды 1870-х гг. – “Сухія ствалы” і “Дрэвы” – дэманструюць учэпістасць вока, упэўненую руку майстра. Выкарыстоўваючы натурныя штудыі для стварэння вялікіх кампазіцый, І.І. Шышкін ніколі цалкам не паўтараў іх у выкананым творы. Мы можам толькі здагадвацца, які накід паслужыў для стварэння той ці іншай карціны.

Нібы ўступаючы ў супярэчнасць з мастакамі-акадэмістамі, якія ў паўднёвых ландшафтах бачылі пераважна экзотыку, І.І. Шышкін у сваёй арыгінальнай графічнай працы “Сакля ў Крыме. Алупка” (1879) у роўнай ступені надае ўвагу і яркім сонечным рэфлексам на белай сцяне, і каменьчыку, што ляжыць на дарозе, і былінцы, якая прабіваецца ля абочыны.

Зусім нямнога працаваў пейзажыст у акварэлі. Твору “Лес” (1884), выкананаму чорнай акварэллю, уласціва цудоўная градацыя нюансаў тону. Калі глядзіш на гэты аркуш, складваецца ўражанне, што ён выкананы ў колеры.

Вялікае месца ў творчасці мастака, а як і ў гісторыі рускай друкаванай графікі, займае афорт. Можна з упэўненасцю сцвярджаць, што І.І. Шышкін быў фігурай унікальнай: у другой палове XIX ст. ён з’яўляўся адзіным у Расіі гравёрам-пейзажыстам такога высокага ўзроўню. Пра гэта сведчаць як аб’ём пакінутай ім спадчыны, так і мастацкая каштоўнасць выпушчаных аркушаў.

Часта да гравіравання мастакі звярталіся ў мэтах тэхнічнага рэпрадукавання карцін, а не як да самастойнага віду творчасці. Да пэўнага часу І.І. Шышкін не быў выключэннем з гэтага правіла. Спачатку ён асвойвае афорт у якасці карыснага спосабу рэпрадукцыі, але пазней праца ў гэтай тэхніцы становіцца самастойнай галіной творчасці, дзе пейзажыст дасягае вялікіх поспехаў: ім было выпушчана 4 альбомы ўласных афортаў. Апошнім, выніковым, стаў альбом “60 афортаў Шышкіна”, выдадзены ў 1894 г. У гэтым альбоме знаходзіліся і прадстаўленыя на выстаўцы аркушы “Елкі ў Шувалаўскім парку” (1886), “Вуллі” (1892).

Публікаваліся працы І.І. Шышкіна і ў перыядычных выданнях. Да прыкладу, папулярны часопіс «Вестник изящных искусств» у якасці дадаткаў змясціў шэраг афортаў мастака. Сярод іх – “Вясна” (1885) і “На Каме бліз Ялабугі” (1885).

Тэхніка літаграфіі таксама не была чужой мастаку. Віртуозна выкананы твор “Апоўдні” ўваходзіў у склад выдадзенага ў 1868 г. альбома літаграфій “Эцюды пяром на камені”. Пёравым малюнкам І.І. Шышкін валодаў у дасканаласці, магчыма, таму ў літаграфіі ён аддае перавагу працы менавіта пяром.

У графічных аркушах, жывапісных эцюдах і вялікіх палотнах Івана Іванавіча Шышкіна адчуваецца асаблівая сіла, паэтычнасць, глыбіня разумення навакольнага свету і непаўторная прастата, якая зачароўвае.

 



Ключевые слова: Национальный художественный музей Республики Беларусь, Иван Шишкин, живопись, графика, Выставка, Герман Гошкадор, 180-летие, верстовй столб, экспонируются, этюды, офорты, литография, Москвы, Ленинграда, Минска, Каунаса, Горького, Іван Шышкін, жывапіс і графіка, Нацыянальнаг

© md-eksperiment.org

Опубликовано: 24 января 2012