KyivBaroqueFest. «Французька увертюра 2023»: Галантні Європи у Національній філармонії та у MUSIC HUBі

KyivBaroqueFest. «Французька увертюра 2023»: Галантні Європи у Національній філармонії та у MUSIC HUBі

 Kyiv Baroque Fest – новий початок довгоочікуваної історії. Адже відтепер Національна Філармонія України пропонуватиме меломанам та поціновувачам старовинної музики можливість стало спостерігати та слідкувати за цим напрямом сучасного музичного світу.    

Однією з ключових ідей Kyiv Baroque Fest є посилення взаємозв'язків між Україною та іншими європейськими та світовими культурами, що сприятиме, зокрема, появі нових форматів, несподіваних ракурсів та тем, освітніх ініціатив, музичних творів та виконавців, у такий спосіб розширюючи уявлення про музику минулих епох як частину сучасної живої та динамічної культури.

Фестиваль 2023 року закономірно зосереджено на постаті одного з найбільш яскравих та потужних композиторів XVIII століття – Жана-Філіпа Рамо, якому цьогоріч виповнюється 340 років. Це не формальний ювілей. Адже постать Рамо чим далі, тим потужніше розкривається як надзвичайно яскрава, масштабна та захоплююча, презентуючи численну кількість різних граней його діяльності, а також проявляючи кількість рецепцій, що у різні часи актуалізовували той чи інший контекст творчості митця.

Цьогоріч ми вирішили подумати про Рамо у контексті заданої ним же теми – теми «Галантних Індій». Усвідомлена крізь рамку постколоніальної теорії та утворюваної нею іронічної дистанції, у фестивалі вона постає як тема «Галантних Європ», серед яких природно опиняється і Україна. Постать Бортнянського як представника однієї з «галантних Європ» виникає невипадково. Адже, по-перше, обидва композитори працюють у галантному стилі, по-друге, серед творів Бортнянського маємо французькі музичні драми, що свідчить про впливовість французької музичної традиції на творчість митця. Чи думали ми про Бортнянського у контексті французької традиції та, зокрема, постаті Рамо? Можливо, ця паралель призведе до оприявнення неочікуваних взаємозв'язків, властивих українській та французькій культурам, зокрема, сучасним? Твори французького бароко та галантного стилю виконує багато музикантів професіоналів та аматорів, зокрема ті, що практикують занурення в історично-поінформоване виконавство.

Отже, Рамо/Бортнянський: Галантні Європи – постколоніальна рефлексія, що сподіваємося, викличе цікавість та спонукатиме до рефлексій.

Цьогоріч повноцінний кількаденний, насичений різноформатними подіями, Фестиваль, на жаль, провести не вдасться. Тож, Французька увертюра, що складається з трьох подій, анонсує це нове починання. Три концерти представлять три програми, що будуть поєднувати французьку та українську музики. Тож, можемо сподіватися на нові досвіди, що спонукатимуть осмислювати власний спадок у контексті світового, надаючи йому сучасного звучання та поширюючи знання та уявлення про музику минулих епох як сучасний досвід, релевантний нашим сподіванням, прагненням та мріям. 

ПРОГРАМА KYIV BAROQUE FEST 15-17 листопада 2023

ПРОГРАМА KYIV BAROQUE FEST 15-17 листопада 2023

15 листопада, 19:00

Національна філармонія України

Pour deux / Для двох

Ольга Шадріна-Личак, клавесин

Анна Іванюшенко, клавесин

Програма:

Максим Березовський (1745 – 1777). Соната для скрипки і клавесину C-Dur в 3-х частинах: 1. Без назви; 2. Grave; 3. Menuetto con 6 Variazioni. Транскрипція для двох клавесинів Марека Топоровського.

Жан-Філіп Рамо (1683 – 1764). Сюїта з опери-балету «Галантні Індії»: 1. Увертюра; 2. Менует; 3. Тамбурин; 4. Ніжна арія Троянди; 5. Арія африканських рабів; 6. Дикуни; 7. Чакона. Транскрипція для двох клавесинів Яна Сілеманна.

Георг Філіп Телеман (1681 – 1767). Концерт a-moll в 4-х частинах (TWV 52:a2): 1. Gravement; 2.Vistement; 3.Largement; 4.Vivement.  Транскрипція для двох клавесинів Марека Топоровського.

Йоган Людвіг Кребс (1713 – 1780). Концерт для двох клавесинів a-moll в 3-х частинах (Krebs-WV 480): 1. Allegro; 2. Affettuoso; 3. Allegro.

Дмитро Бортнянський (1751 – 1825). Соната для клавесину F-Dur в одній частині (Allegro). Транскрипція для двох клавесинів Ольги Шадріної-Личак.

16 листопада, 18:00

Vere Music Fund

Les Rêveurs / Мрійники

Барокова майстерня: концерт та дискусія за участі випускників, асистентів-стажистів та студентів спеціальності та факультативу «Клавесин».

Учасники: Паола Прокопенко, Маргарита Вєтрова, Анастасія Скрябіна, Дмитро Шевченко, Дарія Кривушина, Владислав Абельмас, Марк Іваницький, Тиміш Мельник, Олександр Олійник, Максим Поплінський, Олеся Мельницька, Тимофій Ілюхін, Марина Гордієнко, Олександр Чорний

Йоган Себастіан Бах (1685 – 1750). Алеманда з Французької сюїти Es-Dur (BWV 815). Виконує Тимофій Ілюхін (4 курс, акордеон).

Олег Безбородько (нар. 1973). Le Tombeau d’un Amour (2006). Виконує Паола Прокопенко (клавесин, творча аспірантура).

Жан-Анрі Д'англєбер (1629 – 1691). Безтактова прелюдія d-moll. Виконує Маргарита Вєтрова (клавесин, творча аспірантура).

Жозеф-Нікола-Панкрас Руайє (1705 – 1755). «L'Aimable» (Чуттєва). Виконує Анастасія Скрябіна (асистентура-стажування, камерний ансамбль).

Йоган Себастіан Бах (1685 – 1750). Токата c-moll (BWV 911). Виконує Дмитро Шевченко (асистентура-стажування, фортепіано).

Золтан Алмаші (нар.1975). «Ода» (2009). Виконує Дарія Кривушина (випускниця 2023 року, фортепіано).

Жан-Філіп Рамо (1683 – 1764). «Les Sauvages» (Дикуни), «L'Egyptienne» (Єгиптянка). Виконує Владислав Абельмас (магістр першого року, фортепіано).

Жозеф-Нікола-Панкрас Руайє (1705 – 1755). «La marche des Scythes» (Марш Скіфів). Виконує Марк Іваницький (магістр першого року, фортепіано).

Дмитро Бортнянський (1751 – 1825). Соната F-Dur в одній частині

(Allegro). Виконує Тиміш Мельник (4 курс, фортепіано).

Доменіко Скарлатті (1685 – 1757). Три сонати: A-Dur (К 322), d-moll (К 213), g-moll (К 433).  Виконує Олександр Олійник (2 курс, фортепіано).

Йоган Якоб Фробергер (1616 – 1667). Токата d-moll. Виконує Максим Поплінський (магістр першого року, композитор).

Жозеф-Нікола-Панкрас Руайє (1705 – 1755). «Tambourin», Suite des Matelots (Тамбурін з Сюїти Моряків). Виконує Олеся Мельницька (магістриня першого року, акордеон).

Йоган Якоб Фробергер (1616 – 1667). «Plainte faite à Londres pour passer la Melancholie», Partita a-moll, FbWV 630 (Ламентація, написана в Лондоні, щоб розвіяти меланхолію з Партити a-moll). Виконує Марина Гордієнко (випускниця 2022 року, музикознавиця).

Франсуа Куперен (1668 – 1733). «Les Barricades Mystérieuses» (Таємничі перешкоди). Виконує Олександр Чорний (аспірант першого року, композитор).

Після концерту – дискусія на тему: «Що змінює клавесин та старовинна музика у житті музиканта».

17 листопада, 19:00

Національна філармонія України

Triste Joie / Сумна радість

Liatoshynskyi Capella: Early Music Ensemble

У програмі концерту старовинна клавесинна музика

Наталія Хмілевська (сопрано), Олеся Люба (сопрано), Мирослав Дубинецький (тенор/контратенор), Денис Крутько (тенор), Костянтин Ленчик (бас);

Тетяна Андрієвська (скрипка), Тетяна Нгуен (скрипка), Тетяна Гречанівська (віолончель), Ігор Тарновецький (теорба), Наталія Фоменко (клавесин), Дмитро Третяк (контрабас)

Програма:

Роберт де Візе (1650 – 1733). Prélude et Allemande з «Livre de guittarre, dédié au roy» з «Suite en la mineur».

Себастьєн Ле Камю (1610 – 1677). «On n’entend rien dansce bocage» / «У цьому гаю нічого не чути» з  «Airs à 2 et 3 parties», Book I: No. 30 (1661).

Жан-Батіст Сенайє (1687 – 1730). Соната g-moll для скрипки і басо-контінуо: Preludio, Allemanda, Adagio, Gavotta, Op. 1 № 6 (1710).

Мішель Ламбер (1610 – 1696). «Vos mépri schaque jour» / «Ти нехтуєш мною щоденно» з «Airs à une, II. III. et IV. parties avec la basse-continue».

Жак Дюфлі (1715 – 1789). П'єси для клавесину: La Forqueray (Rondeau), Médée (Vivement et fort), Chaconne з ІІІ та IV Livre Pièces de Clavecin (Paris).

Марк Антуан Шарпантьє (1643 – 1704). «Sans frayeur dans ce bois / «Без страху блукаю лісом», Chaconne (H 467).

Жан-Фері Ребель (1666 – 1747). Violin Sonata No.7 in g-moll «L'imortelle»: Allemande, Courante, Sarabande, Gigue (1712).

Марк Антуан Шарпентьє (1643 – 1704). «Amor vince» / «Любов перемагає». Pastoraletta (H.492).


Читати також