(1864-1913)
Творчість великого майстра завжди викликає неоднозначні, часом і протилежні судження. Проза Коцюбинського не становить винятку. Талановитий письменник, який сформувався на рубежі двох століть, не лишився осторонь тих складних стильових тенденцій, що характеризують перехідну добу. Це породжувало і породжує полеміку навколо питання, якою мірою стиль Коцюбинського можна співвідносити з імпресіонізмом, його ідейною та естетичною основою.
Письменник творчо засвоює кращий досвід української і західноєвропейської літератури, збагачує метод критичного реалізму найновішими досягненнями світового мистецтва. Картини життя в нових його творах зігріті власним чуттям, надихані глибокою ідеєю. Велику увагу приділяє він внутрішньому світові персонажів твору.
Відтворенню найскладніших моментів людської психології, найбільш прихованих порухів душі у творах Коцюбинський підпорядкував незвичайні і порівняння, і анафори, і поетичні антитези, і зорові та слухові образи й малюнки, невідомі до того українській прозі, і ритмічну, мелодійну, емоціонально наснажену фразу, і уривчастий діалог, і пейзаж, і витончену композицію.
Популярні твори
- Intermezzo
- Дорогою ціною
- Дорогою ціною (скорочено)
- Коні не винні
- Маленький грішник
- Тіні забутих предків
- Тіні забутих предків (скорочено)
Критика
- Життя і творчість Михайла Коцюбинського у фактах
- До проблеми вивчення стилю М. Коцюбинського
- Метафора у творах М. Коцюбинського
- Розвиток реалізму в творчості М. Коцюбинського
- Особливості індивідуальної творчої манери письма Михайла Коцюбинського
- Барволексизми М.Коцюбинського у психолінгвістичному вимірі (на матеріалі новел «На камені», «Intermezzo»)
- Відкритий художній світ Михайла Коцюбинського
- Дослідження мовної манери М. Коцюбинського за рукописною спадщиною (на матеріалі оповідань для дітей)
- Cимволіка кольору в мові малої прози М. Коцюбинського
- Творчий спадок Михайла Коцюбинського в оцінках Сергія Єфремова на сторінках часопису «Книгарь» (1917–1919 роки)
- Епістолярій М. Коцюбинського: листування з дружиною