PlayForUA. Ференц Ліст. Друга промоція
PlayForUA – це мистецький проект для підтримки ЗСУ через благодійні концерти львівських музикантів у Музеї історії релігії. Кожен із планованих концертів отримає свою промоцію (чи – просування) завдяки напередодні опублікованим есе пізнавального характеру.
Геніальність – це прерогатива, якою Всевишній наділяє лише вибраних із обраних. Але далеко не кожен геній зміг розкритися сповна. Упродовж усієї історії музики пряму вигоду від власної геніальності отримували лише нечисленні музиканти. Але вберегти від життєвих катаклізмів геніальність не змогла нікого. Дуже часто навпаки: саме через геніальність людина опинялася поза меж суспільного благополуччя і загального фанатичного визнання.
Франц-Ференц Ліст – мав УСЕЕЕ!!!
- Він мав любов і самопожертву батьків.
- Він був вундеркіндом, до якого визнання в європейських столицях прийшло вже в 10-ти річному віці. А кращим доказом цього визнання після сольного концерту малого Ференца став поцілунок в чоло від самого Л.Бетховена.
- Він мав кумирів, на яких рівнявся і яких старався перевершити. Ними були віртуоз скрипки Ніколо Паганіні, філософ у музиці – Л.Бетховен, титан серед учених і поет-олімпієць Й.Гете, Господній посланець у музиці – Й.С.Бах, і незмінний друг, товариш і зять, який реформував музику, відкривши шлях у майбутнє – Ріхард Ваґнер.
- Його обожнювали жінки, які після кожного концерту буквально на сувеніри розривали фрагменти його одягу. Це можна було порівняти хіба-що з тим шалом, яким оточують рок-зірок дівчатка-підлітки.
- Водночас, на життєвому шляху Ліст мав одразу два великих кохання. Кожне Лістівське кохання було сповнене фанатичною захопленістю його персоною від обраниці: і письменниця, котра публікувалася під псевдонімом Даніель Стерн (Daniel Stern), а водночас – законодавиця паризької моди графиня Марі д’Аґу (Marie Catherine Sophie de Flavigny, comtesse d'Agoult),
і одна з найбагатших подільських аристократок княгиня Кароліна Ельжбета з Івановських Сайн Віттґенштайн (Carolyne zu Sayn-Wittgenstein) – релігійна мислителька й письменниця з псевдонімом Une femme du monde ("Світськапані") докорінно змінили свій сімейний стан. Задля Ліста вони обидві покинули своїх чоловіків.
- Ліст отримував космічні гонорари за свої концертні виступи. Тисячі фанатів, які не потрапляли до концертного залу оточували приміщення, намагаючись у заціпенінні почути бодай відгомін звуків його фортепіано. Ліста цінували по достоїнству, а навіть в 100 разів більше, ніж коштував квиток на його концерт. Для прикладу: у Києві, який у середині 19 ст. входив до складу Російської імперії, кілограм м’яса коштував 14 копійок, а квиток на концерт Ф.Ліста – 1 рубль. Після виступу в залі Київського університету (в цей день відбулося знайомство з Кароліною Віттґенштайн) імпресаріо Ліста передав артисту конверт зі 100 рублями. Це була подяка Княгині за щастя зустрічі з найвищим мистецтвом.
- Ніхто з музикантів і ніколи за всю історію музики не мав таких статків, як Ф.Ліст. Жоден митець не мав такого всезагально-фанатичногого визнання. Але й жоден меценат не зміг би змагатися з Лістом у доброчинності. Завдяки фінансовій підтримці Ф.Ліста творив свою «Фантастичну симфонію» Гектор Берліоз, не одну оперу написав Ріхард Ваґнер, у Бонні було збудовано пам’ятник Л.Бетховену, а Угорщина рятувалася від повені.
- Завдяки самовідданій праці було поставлено 47 прем’єрних вистав у Ваймарі, десятки у Дрездені, Мюнхені, Відні. За кошти Ф.Ліста була видана не одна книга і популяризовано безліч нотних видань різних композиторів. Завдяки здібностям Ліста-письменника повстала Німецька музична критика. Ліст-органіст став одним із перших популяризаторів майже забутої органної спадщини Й.С.Баха.
- Свої «Роки мандрів» як піаніст, котрий популяризував найвидатніші оперні, симфонічні та вокально-інструментальні твори різних композиторів у власних транскрипціях Ф.Ліст завершив в Українському Поділлі. Подібно до років мандрів Й.Гете в збірці фортепіанних творів Ф.Ліста велику роль відіграє Італія. Не випадково видання французькою мовою “Années de Рèlerinage” перекладається, як “Роки паломництва”. Це ніби Хода на прощу до Ватікану із опери Ріхарда Ваґнера «Тангойзер». Ф.Ліст частково власний життєвий шлях сприймав як долю Ваґнерівського Тангойзера. Один з улюблених фрагментів музики Р.Ваґнера Хор Пілігримів (паломників) – це ніби передчуття завершення всього життєвого шляху самого Ф.Ліста, який прийняв у Римі у сан абата.
- Між завершенням «Років мандрів» і всецілим зверненням до Господа життя Ф.Ліста було освячене любов’ю і боротьбою за щастя. Зустріч із Кароліною Віттґенштайн стала переломною подією в житті піаніста-віртуоза. Саме княгиня Кароліна настояла на тому, щоб Ф.Ліст припинив популяризувати чужу музику і повністю віддався створенню власної. У «Роки мандрів» Ф.Ліст тричі бував у Російській імперії. Його останній приїзд і зокрема, перший Київський концерт у лютому 1847 року в Актовому залі Червоного корпусу університету сформував з нього «першого апологета» нашої сьогоденної доброчинної програми PlayForUA.
Знайомство концертуючого Європою віртуоза фортепіано з українською Княгинею Кароліною з Івановських змінило усе його життя. Окрім Києва Ліст дав тоді концерти у Чернівцях, де зробив щедру пожертву на будівництво філармонії. Ціла низка концертів маестро транскрипції відбулася в Єлизаветграді, Житомирі, Немирові, Бердичеві, Кам’янці-Подільському, Кремінцях, Одесі, Миколаєві. Особливий прийом на Ліста очікував у Львові, де він мало не в ролі небожителя в опіці фанатів втішався неймовірною славою мало не цілий місяць.
композитор Богдан Котюк