Василь Барвінський. Прелюдія №1
Василь Барвінський - видатна постать в українській музичній культурі ХХ століття.
Барвінський був не лише надзвичайно талановитим композитором, чиї твори звучали на різних континентах, а й визнаним піаністом, музикознавцем та педагогом. Протягом більше ніж 30 років він очолював Вищий музичний інститут ім. М. Лисенка у Львові. Незважаючи на свої досягнення, він став жертвою політичних репресій радянської влади, пройшовши десятирічне заслання на каторзі, а його твори були знищені. Протягом багатьох наступних років, на його творчість було накладено табу. Тільки після отримання Україною незалежності, почався активний процес повернення його імені та спадщини. У цей же час, представники української діаспори віддавали належну увагу та пропагували творчість Василя Барвінського в світі, зберігаючи його твори та включаючи їх до активного репертуару, а також публікуючи монографії та статті, де високо оцінювалися досягнення митця в розвитку української музичної культури.
Сьогодні пропонуємо нашим читачам послухати надзвичайно красивий твір під назвою Прелюдія №1. Прелюдії Барвінського характеризуються особливим імпресіоністичним колоритом, що поєднується з виразною фольклорною складовою. Його фортепіанні прелюдії є відображенням широких художніх інтересів. Композитор був здатний передати найрізноманітніші мистецькі враження і почуття в жанрі фортепіанної мініатюри - найбільш вишуканому і примхливому жанрі.
Прелюдія №1 сповнена відчуттям просторовості. В ній спостерігається явище поліплощинності, яке відтворює "геологічний розтин" подієвих, образно-семантичних площин. Поліфонія різнорідних потоків життя, прагнення до всеоб'ємності диктує композиторові фактурну просторовість, яка присутня і в трилінійній графіці запису. Ймовірно йдеться про певну композиторську концепцію, яка базується на ідеї триєдності - триплощинності у предковічній іпостасі трьох комплементарних істотностей: біосу-людини-космосу.
У першій прелюдії помітні впливи імпресіоністичної гри барв, що створює спокійний, реляксовий та медитативний характер образів, який є типовим для цього музичного стилю.
Отже, настав час послухати цю прелюдію у виконанні львівської піаністки Наталії Мартинової-Гуцул.
Насолоджуємося красою геніальної музики українського композитора, який є однією з найвидатніших особистостей не лише в національному, але й у світовому масштабі, пишаємося його талантом та розповідаємо про українську музику своїм друзям та знайомим.