8 малобюджетних фантастичних фільмів, які стали хітами прокату
Розповідаємо про картини, режисери яких довели: наукова фантастика не має бути дорогою, щоб знайти свого глядача.
Екс-махіна / Із машини / Ex Machina
Перспективний програміст Калеб (Донал Глісон) отримує пропозицію відвідати заміський будинок свого боса – генія Нейтана (Оскар Айзек). На місці шеф пояснює хлопцеві мету поїздки. Калеб повинен буде спілкуватися з дівчиною-андроїдом Авой (Алісія Вікандер), щоб з'ясувати, наскільки реальним є її штучний інтелект. Камерний технотрилер Алекса Ґарленда коштував лише 13 мільйонів доларів, але у прокаті зібрав майже 40 мільйонів. Ба більше, фільм отримав «Оскар» за кращі візуальні ефекти, обігнавши набагато дорожчих опонентів, як от сьомий епізод «Зоряних війн», «Марсіянин» та «Шалений Макс: Дорога гніву».
Безпека не гарантується / Safety Not Guaranteed
Журналіст знаходить у газеті дивне оголошення. Його автор стверджує, що вміє подорожувати у часі, і шукає напарників для подорожі. Головний герой разом із двома стажерками вирішує відгукнутися і зняти весь процес на камеру. Креативна трагікомедія з Обрі Плазою та Марком Дюпласом коштувала жалюгідні 750 тисяч доларів — при цьому її збори перевищили 4 мільйони. Але головне, що режисер Колін Треворров довів продюсерам, що вміє поводитися з бюджетами. Наступним його фільмом вже був багатомільйонний «Світ Юрського періоду».
Все завжди і водночас / Everything Everywhere All at Once
Тріумфатор останнього «Оскара» — абсурдна трагікомедія про власницю пральні, яка має врятувати мультивсесвіт від страшного лиха (а насправді відновити зв'язок із дочкою та чоловіком). Фільм режисерського дуету Daniels виглядає набагато дорожче, ніж коштував насправді: на масштабну картину витратили лише 20 мільйонів, а всі спецефекти робила команда із 7 осіб — зазвичай ними займаються величезні студії із сотнею службовців. Як підсумок, збори понад 100 мільйонів доларів та сім «Оскарів», включаючи «найкращий фільм», «найкращий режисер» та «найкращий оригінальний сценарій». Це головний фінансовий і нагородний успіх в історії студії А24.
Шалений Макс / Mad Max
Перший фільм в епічній франшизі Джорджа Міллера коштував копійки за мірками великого кіно — 300 тисяч доларів. Знімати екшн-сцени доводилося без офіційних дозволів: знімальна команда швидко згортала роботу, якщо бачила на горизонті поліцейські машини. А заради одного ефектного моменту Міллер дозволив каскадерам розбити його фургон. Сміливість режисера-початківця (а за професією лікаря) окупилася: за різними даними, фільм зібрав до 100 мільйонів доларів і запустив успішну серію картин.
Термінатор / The Terminator
Нині про це вже не всі згадають, але перший «Термінатор» Джеймса Кемерона був низькобюджетним бойовиком: він коштував лише 6,4 мільйона доларів. Нестачу бюджету режисер компенсував винахідливістю та звичайним нахабством: як і у випадку з «Максом», деякі епізоди у фільмі знімали у «партизанському» стилі. Збори перевищили 78 мільйонів доларів, а сам Кемерон пізніше ще не раз доведе, що ніхто не вміє знімати касове кіно краще за нього. Все-таки 3 з 5 найкасовіших фільмів в історії кіно – це його роботи.
Монстри / Monsters
На території Мексики падає зонд NASA, з нього вибираються дивні інопланетні монстри та смертельний для людини вірус. Через шість років прибульці ще на місці, просто всю зону навколо них обгородили. Головний герой, журналіст Колдер (Скут МакНейрі), повинен проникнути на заборонену територію та визволити звідти дочку головного редактора Саманту (Вітні Ейбл). «Монстри» знято мінімальною командою: тут лише два актори (до того ж чоловік та дружина у реальному житті), в руках оператора непрофесійна камера. Лише з бюджетом у 500 тисяч доларів режисерові Гарету Едвардсу вдалося створити справді моторошне та напружене кіно про виживання серед монстрів. Як часто буває в таких випадках, голлівудські продюсери помітили економність постановника і наступного разу дали йому пристойний бюджет: режисер зняв «Годзіллу» та «Бунтар Один. Зоряні Війни. Історія».
Хроніка / Chronicle
Мокументарі про групу друзів, які випадково отримують надможливості. Фільм Джоша Транка не схожий на інше кіно про супергероїв: тут з великою силою приходить не велика відповідальність, а неабиякий жах. Адже один із приятелів швидко виходить з-під контролю, відчувши раніше не знайому йому владу. Трилер коштував 12 мільйонів — у десять разів менше за стандартну супергероїку. У прокаті він зібрав аж 126 мільйонів доларів. Не дивно, що Транка пізніше запросили зняти «Фантастичну четвірку». Щоправда, нічого хорошого з цього не вийшло.
Сканери / Scanners
Легенда боді-хорору Девід Кроненберг теж був помічений Голлівудом саме завдяки низькобюджетній фантастиці. «Сканери» — трилер про світ, де певні люди мають телепатичні здібності: вони можуть не тільки читати думки, а й контролювати інших або навіть підривати їм голови. Фільм коштував 3 мільйони доларів, а у прокаті зібрав 14 мільйонів. Так почалася, імовірно, найкраща епоха в кар'єрі Кроненберга: після «Сканнерів» він поспіль випустить «Відеодром», «Мертву зону» та «Муху».