09.12.2023
Мистецтво
eye 163

Гі Дебор: препарування «суспільства спектаклю»

Суспільство спектаклю

Гі Дебор (1931-1994), безсумнівно, вважав би, що його спостереження все ще актуальні, якби встав з могили і побачив сьогоднішнє суспільство, в якому домінує інтернет. Дебор знаменито сказав: «Спектакль - це не набір зображень, а стосунки між людьми, опосередковані зображеннями». Ця фраза перегукується з Instagram, але поняття «спектакль» виходить за межі соціальних мереж.

Гі Дебор та невблаганний театральний критик

Гі Дебор, відомий своєю критикою «Суспільство спектаклю» у 1967 році та лідерством у Ситуаціоністському Інтернаціоналі (заснованому у 1957 році), уявляв собі майбутнє без інтернету. Реклама, матеріалізм і масмедіа все ще переважали в його культурі. Дебор описував комерціалізоване суспільство, де люди були пасивними спостерігачами. Це було неавтентичне існування, яке потребувало перерви.

Вичерпна біографія французького філософа Дебора, написана Ансельмом Яппе, висвітлює його творчість і спадщину. Біографія, нещодавно перевидана іспанською мовою видавництвом Pepitas de Calabaza, прагне оживити радикальну спадщину Дебора, яка була розмита і тривіалізована, особливо в соціальних мережах. Дискредитація Дебора через порівняння його теорій із соціальними мережами є популярною, але неточною, вважає Яппе.

Розпізнавання спектаклів

За словами Яппе, «суспільство спектаклю» стало популярним і часто використовується без осмислення його значення. Спектакль виходить за межі домінування медіа, всепроникності соціальних мереж та сенсаційності ток-шоу. Воно символізує ідею, що люди пасивно спостерігають за тим, як інші роблять вибір, що змінює їхнє життя. Це стосується і політики, і релігії, і мистецтва, оскільки репрезентація замінює пережиту реальність.

Гі Дебор

Ситуаціоністський інтернаціонал: синтез ідей

Ситуаціоністська доктрина поєднала лібертаріанський марксизм з дадаїзмом та сюрреалізмом. Синтез створив сучасну критику розвиненого капіталізму середини 20-го століття. Ситуаціоністський інтернаціонал пропагував веселощі, гумор, творчу інтерпретацію, міське життя, дозвілля, відмову від надмірної праці та інтеграцію мистецтва в повсякденне життя. Асгерн Йорн, Констан Ньовенгайс, Джузеппе Піно Ґалліціо, Мішель Бернстайн та Рауль Ванейгем були художниками та культурними діячами. Книга Ванейгема «Революція повсякденності» підсумувала ситуаціонізм. Вони хотіли змінити життя і планету.

Відчуження у повсякденному житті

Ситуаціоністи стверджували, що відчуження пронизало кожен аспект існування, відірвавши людей від їхніх емоцій, творчості та бажань. Ця ізоляція відбулася в політиці, релігії, мистецтві, виробництві та споживанні. Навіть попри позірні успіхи соціал-демократії та європейської держави загального добробуту ситуаціоністи були незадоволені. Вони говорили, що матеріальні речі не можуть замінити справжній досвід.

Ситуаціонізм прагнув «конструювати ситуації», які звільняли людей у повсякденному житті. Психогеографічний дрейф (безцільні подорожі містом з метою вивчення його впливу) та диверсії (зміна культурних компонентів) були ключовими для їхнього руху. Ці методи кидали виклик панівному суспільству, подібно до сьогоднішніх гарячих політичних дискусій у соціальних мережах та культури мемів.

Вплив Гі Дебора на сучасний спектакль

У 1967 році Дебор випустив книгу «Суспільство спектаклю», яка заклала основу для майбутніх революцій. Паризькі заворушення 1968 року під впливом ситуаціоністів відбулися роком пізніше. Вивчення впливу відчуження на суспільство досі є важливим у контркультурі, італійському автономізмі та панку, де Малкольм Макларен, менеджер гурту Sex Pistols, надихався ситуаціоністськими теоріями.

З 1960-х років неоліберальний капіталізм завдав шкоди уяві, творчості та автономії. Ці ідеї використовуються в рекламі і потребують підприємницької винахідливості та підриву. Системна критика стала частиною капіталізму, демонструючи його здатність толерантно ставитися до інакомислення.

Нобелівський лауреат Маріо Варгас Льоса та інші автори вважали погляди Дебора привабливими. Варгас Льйоса побачив збіг ідей, зокрема, про те, що підміна автентичного досвіду репрезентаціями руйнує людську природу.

Спадщина ситуаціонізму

Велика хвиля ситуаціонізму спалахнула в Іспанії в 1990-х роках на тлі антиглобалістської кампанії. Рухи автономізму та «окупації» надихалися його унікальними методами повстання. Після терактів 11 вересня 2001 року ситуаціонізм дещо втратив свій вплив, але не повністю. Засновник Іспанського ситуаціоністського архіву Луїс Наварро підкреслює, що ситуаціоністські ідеї поширювалися підпільно через копії та піратські книги, впливаючи на інакомислення та активність.

Міф про Гі Дебора

Мініатюрний очкарик Гі Дебор став легендою, присвятивши своє життя революції. Він із гордістю вигнав членів Ситуаціоністського Інтернаціоналу і змирився з дурною славою пияка. Він зауважував: «Ні я, ні люди, які п'ють зі мною, ніколи не соромилися наших надмірностей».

Відлюдництво Дебора, уникнення публічних виступів, залежність від книг і журналу «Ситуаціоністський інтернаціонал» підживлювали його легенду. Він боровся зі «спектаклем» тихо. Незважаючи на його доброту, гнів і глибоке сумління робили його складним партнером. Ідеї, неоднозначність і самогубство Дебора ставлять його в ряд романтиків сучасного мистецтва. Його слова: «Я впевнений, що мої ідеї будуть актуальними до кінця століття. Просто тому, що я розумію спектакль».

Переклала Калинюк Анастасія

Читати також


Вибір редакції
up