Чаша з кургану Гайманова могила: скіфське мистецтво та історія
Чаша з Гайманової могили - це срібна чаша з позолоченим орнаментом, знайдена в 1969 році під час розкопок скіфського кургану на півдні України. Цей видатний артефакт епохи раннього скіфського періоду (IV століття до н. е.) є не лише цінним зразком скіфського металевого посуду, але й джерелом інформації про життя, вірування та мистецтво скіфів.
Історія дослідження Гайманової могили
У 1969-1970 роках - на хвилі масштабних меліоративних робіт на півдні України - розпочалися термінові археологічні дослідження. Одним з ключових об'єктів стала Гайманова могила - група з 46 поховальних насипів, розташована біля села Балки Василівського району Запорізької області.
Для вивчення цього унікального комплексу була створена Північно-Рогачицька (згодом Запорізька) експедиція, яку очолив досвідчений український археолог Василь Іванович Бідзіля. До складу експедиції увійшли й інші відомі фахівці:
- Борис Миколайович Мозолевський, дослідник Товстої могили, один з найвидатніших українських археологів XX століття.
- Олексій Іванович Тереножкін, фахівець з античної археології, автор численних наукових праць.
- Варвара Михайлівна Іллінська, дослідниця скіфської культури, авторка монографій та статей з цієї тематики.
Розпочавши дослідження Гайманової могили, археологи спочатку зосередилися на більш дрібних курганах, які оточували цю величну пам'ятку. Їхні очікування були сповнені надії на знахідки, адже кургани, здавалося б, приховували таємниці скіфського минулого.
Однак реальність виявилася жорстокою. Розкопки показали, що всі дрібні кургани були безжально пограбовані ще в давнину.
Після невдалих розкопок дрібних курганів археологи з побоюванням підійшли до Гайманової могили. Розчарування від попередніх знахідок гнітило їхні душі, і вони вже не очікували на значні відкриття.
Проте доля посміхнулася їм. Конусоподібний курган - величний велетень понад 8 метрів заввишки і 70 метрів у діаметрі - вражав своїм масштабом. Його оточувала кам'яна крепіда - кладка з величезних білих вапняних плит, що височіли над землею.
Ця монументальна споруда вселяла надію. Можливо, саме тут під товстим шаром землі ховалися скарби, які зможуть розкрити таємниці скіфського минулого?
Розкопки Гайманової могили подарували археологам низку цікавих знахідок. Було виявлено чотири розграбовані поховання: два чоловічі та два жіночі. В одному з жіночих поховань збереглися шкіряні черевики з золотими бляшками. Крім цього, були знайдені два скелети, ймовірно, рабів, без будь-яких речей, а також скелет коня та декілька цінних дрібничок. Окрема ніша ховала предмети побуту (переважно посуд).
Найвидатнішим відкриттям стало виявлення потаємної камери (тайника) в одному з поховань. Цей тайник, досліджений Борисом Мозолевським, містив цінні предмети, які свідчили про високорозвинену культуру скіфів. Одним з найвідоміших артефактів, знайдених у цій камері, є срібна чаша з позолотою, прикрашена рельєфними зображеннями скіфських воїнів. Ця чаша вважається шедевром скіфського мистецтва і дає уявлення про традиції та вірування цього кочового народу.
Окрім того, археологами були знайдені амфори, бронзові котли, таця, жаровня, тарелі, відерця, ойнохоя з голівками сатира і сілена на ручці, 2 дерев’яні чаші з золотими оббивками, срібні глеки, 2 срібних ритона із золотими оковами у вигляді голів, барана лева та ін.
Найбільш вражаючим відкриттям стало понад 250 золотих прикрас, виконаних у скіфському звіриному стилі, які знайшли на дні овальної катакомби.
Дослідження показали, що Гайманова могила була збудована в 4 столітті до н. е. і, ймовірно, була скіфською родинною царською усипальницею. Про це свідчить багатство знахідок похованих у могилі людей.
Опис срібної чаші з Гайманової могили
Чаша має напівкулясту форму з округлим денцем і двома горизонтальними ручками. Її діаметр на вінцях становить 10,5 см, а висота - 9,7 см. Один бік чаші пошкоджений.
Горизонтальні ручки чаші мають масивну срібну основу, що з'єднана з посудиною за допомогою срібних заклепок. Верхня частина ручок вкрита тонким золотим листом і оздоблена рельєфним зображенням двох баранячих голів, спрямованих у різні напрямки.
Центральним декоративним елементом чаші слугує рельєфний фриз, що зображує сцени з життя знатних скіфів. Цей фриз - справжній витвір мистецтва - займає значну частину корпусу посудини, сягаючи 7 см у висоту.
На одному з боків чаші, наче впівоберта один до одного, зображені двоє немолодих воїнів у парадному скіфському вбранні. Їхні обличчя - зосереджені та спокійні - виражають повагу й увагу до співрозмовника. Вони про щось щиро та невимушено розмовляють.
Подібна сцена розгортається і на протилежному боці чаші. Тут, на фоні стилізованого каміння, сидять двоє чоловіків різного віку. Їхні руки простягнуті один до одного, ніби у вітальному жесті. На жаль, ерозія металу з часом спотворила риси обличчя та деталі одягу цих двох персонажів.
Під ручками посуду, викарбувано ще дві профільні фігури. З одного боку стоїть на колінах бородатий скіф із вусами й довгим волоссям. Ймовірно, у глибоких думках або в молитовній позі він підіймає руку до лоба і, здається, спостерігає за головою качки, яка висунулася з мішка. На протилежному боці — молодик, який, стоячи на колінах, низько нахилився над бурдюком і обхопив його руками. За його спиною — ще один бурдюк, але іншої форми.
Пози сидячих воїнів на скіфській чаші свідчать про їхню самовпевненість та велич. Їхні обличчя мають індивідуальні, але водночас ідеалізовані риси. Вишукано прикрашений одяг та воїнське спорядження, а також розташування скіфів, що стоять на колінах за їхніми спинами, різноманітні види шийних прикрас, булава і батіг свідчать про їх високий соціальний статус.
Скіф, який підніс руку до лоба, ймовірно, близький за соціальним станом до сидячих воїнів. Про це свідчить схожість одягу й орнаменту, а також ідентичні зачіска та вік. Можливо, він готується до виконання певного ритуалу.
Щоб підкреслити емоційну виразність персонажів, майстер покрив позолотою всі фігури, крім облич і кистей рук. Цей прийом додає їм сяйва та величі.
Замислені погляди скіфських вождів, сповнені сумніву та якоїсь таємниці, підкреслені детальним виконанням очей. Їхні великі зіниці, гравіровані повіки, довгі бороди, трохи підкручені вуса й акуратні зачіски, де кожна прядка вирізьблена з ювелірною точністю, додають їм виразності та глибини.
Світло, яке переливається з облич на складне драпірування одягу, проникає в глибокі виїмки та сяє на теплому металі, роблячи зображення об'ємним і матеріальним.
Інтерпретація зображень
Важливо зазначити, що наразі не існує остаточної відповіді на питання про те, що саме зображено на скіфській чаші. Деякі дослідники вважають, що це може бути сцена бенкету, приуроченого якійсь важливої події в житті скіфських воїнів, можливо, зазначеного у скіфському епосі.
Інші дослідники вважають, що зображені на чаші скіфські вожді в процесі переговорів або укладання договору, що також може бути пов'язане з ключовими подіями чи міфічними епізодами з історії скіфського народу.
Різноманіття інтерпретацій свідчить про багатство та складність скіфської культури, а також про те, що ця чаша є цінним джерелом інформації про життя та вірування скіфів.
Значення чаші з Гайманової могили
Чаша з Гайманової могили - це не просто красивий і витончений історичний артефакт. Це скарбниця знань про скіфську культуру, яка дає нам можливість зазирнути у життя цього загадкового народу та відкрити для себе нові грані його історії та мистецтва.
Вона й досі вимагає більш детального історичного та мистецького аналізу. Вивчення цієї чаші є важливим завданням для сучасних дослідників, адже воно може допомогти нам краще зрозуміти минуле та зберегти для нащадків цінну спадщину наших предків.
Ця безцінна пам’ятка скіфської культури нині зберігається в Музеї історичних коштовностей України в Києві.