7 найнесподіваніших сюжетних поворотів у фільмах XXI століття
Несподівані сюжетні повороти здатні повністю змінити враження від фільму як у хорошому, так і в поганому сенсі. Проте абсолютно всі глядачі сходяться на тому, що картини з подібними сценаріями як мінімум цікаво дивитися незалежно від того, згодні вони з позицією автора чи ні.
Зібрали сім раптових твістів кінематографу XXI століття — від азіатського крауд-плізера з божевільним касовим збором до скромного авторського трилера з мінімальним бюджетом.
Бувай, дитинко, бувай (2007) / Gone Baby Gone
Сюжет режисерського дебюту Бена Аффлека, заснований на однойменній книзі Денніса Лехейна, розгортається навколо бостонського детектива Патріка, який намагається знайти зниклу дівчинку на ім'я Аманда. З розвитком подій головний герой розуміє, що мати дівчинки веде досить маргінальний спосіб життя і явно далека від звання мами року. Наприкінці йому якимось дивом таки вдається знайти Аманду — виявляється, що дівчинку викрали торговці наркотиками, з якими пов'язана її мати. Але у найвідповідальніший момент відбувається жахливе: під час перестрілки Аманда падає у річку, після чого її забирає течією. Здавалося б, ось він кінець, але все не так просто. У фіналі «Бувай, дитинко, бувай» ясно дає зрозуміти, що ця кульмінація була лише інсценуванням, а найголовніше на нас чекає попереду.
Прибуття (2016) / Arrival
Медитативний науково-фантастичний трилер Дені Вільнева, також заснований на літературному першоджерелі, з самого першого кадру грає з часом, структурою та розумом глядачів, поступово готуючи їх до фінального одкровення. Головна героїня – професор лінгвістики Луїза Бенкс – намагається налагодити контакт із групою інопланетян, які прибули на Землю. Паралельно на екрані розгортається особиста трагедія Бенкс, дочка якої вмирає від якоїсь невідомої хвороби. Спочатку глядачам здається, що життя Луїзи затьмарене трагічною втратою, але в кінці стає зрозуміло, що її сьогодення, минуле та майбутнє сплелися воєдино, коли головна героїня нарешті змогла освоїти загадкову мову гостей з іншої планети. Комунікація прибульців, на відміну від нашої, існує поза часом і простором, десь на зовсім іншому рівні пізнання, яким вони вирішили поділитися з людством.
Малхолланд Драйв (2001) / Mulholland Drive
Як і практично будь-який фільм Девіда Лінча, навіть через двадцять років після свого виходу "Малхолланд Драйв" продовжує викликати суперечки та дискусії серед глядачів. Ця картина не має єдиного трактування і розуміння, що, за словами самого режисера, цілком нормально, оскільки сенс «Малхолланд Драйв» у кожного свій. Головна героїня стрічки — початкова актриса Бетті, яка прибуває в Лос-Анджелес, щоб побудувати кар'єру. У місті вона знайомиться з дивною жінкою на ім'я Рита — незнайомка наполегливо не може згадати жодної деталі зі свого минулого. По ходу розвитку сюжету Лінч ненав'язливо демонструє на екрані різні деталі, які так чи інакше пов'язані з головними героїнями. Ближче до кінця стає зрозуміло, що перша половина «Малхолланд Драйв» — це якийсь суцільний сюрреалістичний сон, який не має жодного відношення до реальності.
Паразити (2019) / Gisaengchung
Оскароносні «Паразити» Пона Чжун Хо жонглюють жанрами протягом усього фільму, перетворюючись то на сатиричну комедію, то на детектив, то на справжню соціальну драму. Мабуть, найнесподіванішим поворотом стрічки був той факт, що чоловік економки сімейства Пак жив у підвалі їхнього будинку протягом багатьох років, але виходив лише ночами, щоб вкрасти їжу з холодильника. Втім, пропажу продуктів ніхто не помічав — Паки ж були по-справжньому багатими людьми. Правда спливає назовні лише тоді, коли в обитель Паків потрапляють Кіми — бідна, але дуже хитра сім'я корейців, яка вирішила збагатитися за рахунок нових знайомих. Головним стрижнем «Паразитів» за великим рахунком є тема соціальної нерівності, що панує у Південній Кореї. Проте лише історія Гин-се — примарного чоловіка, який змушений проводити своє життя у темному підвалі, — по-справжньому шокує і навіть лякає.
Пам'ятай (2000) / Memento
Фільм, який, по суті, перетворив Крістофера Нолана на одного з найвинахідливіших і найталановитіших кінематографістів сучасності. "Пам'ятай" якимось незбагненним чином вдається бути дуже простим і складним одночасно. Головна «фішка» фільму полягає у нелінійному хронометражі, схожому на шматочки головоломки, які згодом збираються у єдину картину. Головний герой «Пам'ятай» — Леонард, який страждає від рідкісного захворювання пам'яті. Для того щоб мати хоч якесь уявлення про себе та своє життя, головний герой використовує складну систему полароїдних фотографій та татуювань. Коли дві шкали фільму нарешті сходяться разом, Леонард виявляється віч-на-віч із жахливою правдою, яку довгий час ховав на найдальших задвірках своєї свідомості.
Престиж (2006) / The Prestige
Ще один фільм Крістофера Нолана з великим сюжетним поворотом, який цілком може скласти конкуренцію культовому «Пам'ятай». У центрі подій протистояння двох уславлених фокусників, які мешкають у вікторіанському Лондоні. Більшу частину часу «Престиж» успішно мімікрує під закручену костюмну драму про силу амбіцій та відданість своїй професії. Примітно, що в стрічці цілих два великі твісти — один квазитвіст, пов'язаний з героєм Крістіана Бейла, а інший — уже справжній, вибухаючий мозок поворот, який додає в «Престиж» раптовий науково-фантастичний контекст, який вперто не читався протягом усього фільму.
Інші (2001) / The Others
Несподіваний фінальний поворот містичного трилера «Інші» нагадує «Шосте почуття» М. Найта Шьямалана, з поправкою на те, що він набагато кращий за культовий хорор індійського кінематографіста. Головна героїня фільму — нервова одинока мати, яка разом із двома дітьми живе в нескінченно порожньому і похмурому особняку. Довгий час поведінка та мотиви жінки здаються як мінімум дивними. Однак під час спіритичного сеансу головна героїня, а з нею й усі глядачі переживають раптовий сюжетний катарсис, який ставить усе на свої місця. Цей твіст не тільки шокує, а й доповнює всю попередню частину фільму, пояснюючи всі нестикування і наповнюючи її новим змістом.