Барокова музика в унікальній програмі «У стані афекту: від жаги до жаху»
11 листопада, 19:00
Колонний зал імені Миколи Лисенка Національної філармонії України
Trio Subertu – інтернаціональний ансамбль із Кельна, що спеціалізується на історично інформованому виконавстві музики від раннього бароко до класицизму. Двоє учасників тріо – Катерина Суглобіна й Варвара Турта – з України, Дмитро Березін – з Литви.
Музиканти представлять програму «У стані афекту: від жаги до жаху», що ілюструє чотири з восьми основних афектів (за Атанасієм Кірхером): «жах – скорбота – бажання – радість».
Теорія афектів сягає своїми витоками до античності, втім, особливо широкого поширення вона набула в епоху бароко. Барокова музика фокусується передовсім на вираженні людських емоцій та пристрастей, що своєю чергою диктували певну музичну мову композицій та навіть визначали тональний план. Наприклад, ля-мінор за деякими характеристиками означав жалібність, соль-мажор – ніжність, мі-бемоль мажор – суворість тощо.
У пропонованій програмі музиканти поведуть слухачів заплутаним лабіринтом людських емоцій: від жаги до жаху: від патетичної, сповненої жаху сонати Баха-Пізенделя до світлої сонати видатного українця Максима Березовського; від примхливої тріо-сонати скрипаля-віртуоза П’єтро Локателлі до сповненої риторичного пафосу тріо-сонати композитора-авантюриста Алессандро Страделли.
Також до програми увійшли твори польських композиторів: патетична «Прелюдія» для клавесину Яна Подбельського та галантна «Соната» для скрипки і клавесину Мацея Радзивіла.
Віднайти рукопис сонати Радзивіла було дуже не просто. Але, музиканти, які поставили за мету виконати цей твір в оригінальному варіанті таки знайшли його манускрипт у Дрезденській бібліотеці і вперше зіграють «Сонату» Радзивіла в Україні.
Тож концертна програма складається із двох блоків. Перший представляє німецьку музику, коло сучасників Йоганна Себастьяна Баха, як і творчість його самого. А другий – твори представників італійської композиторської школи, серед яких і геніальний українець за походженням, композитор Максим Березовський, який навчався у знаменитій Болонській академії. Більшу частину творів музиканти виконуватимуть у своїй концертній практиці вперше, це стосується, зокрема, двох тріо-сонат (Дітріха Букстехуде й Алессандро Страделла) – найпоширенішого барокового жанру.
Модераторка програми – музична і театральна критикиня, кандидатка мистецтвознавства Юлія БЕНТЯ.
Тріо «Subertu» – це частина Cologne Baroque Ensemble, колективу, який існує з 2018 року в різних форматах: від тріо до камерного оркестру. Ансамбль, що сформувався у місті Кельні, переважно зі студентів та випускників відділу старовинної музики Кельнської вищої школи музики спеціалізується на історично інформованому виконавстві музики від раннього бароко до класицизму.
За підтримки Польський Інститут у Києві / Instytut Polski w Kijowie