Лютий музичний з Національною філармонією України в Києві
Переглядаючи програму лютого Національної філармонії виникає одне бажання – взагалі не виходити з цієї чудової будівлі. Ну бо різнобарвність та насиченість кожного концерту вражає – хочеться слухати все! Але обирати доведеться, тож, бажаємо успіхів із цією непростою задачею.
На чому зупинитися? Виступ скрипаля-віртуоза Дмитра Ткаченка у новій іпостасі художнього керівника ансамблю «Київські солісти» плюс Гріг, Сильвестров, Шоссон чи перший сольний концерт на столичній філармонічній сцені піаніста Станіслава Гумінюка, який виконуватиме, зокрема, чотири Балади для фортепіано Шопена, що вважаються одними із складніших творів у стандартному фортепіанному репертуарі?!
А може послухати Концерт для скрипки з оркестром Роберта Шумана (він єдиний у композитора) у виконанні Варвари Васильєвої та симфонічного оркестру Національної філармонії України, чи все ж піти на концертну програму «Від Березовського до Бріттена», яку представить Київський камерний оркестр?!
А ще ж «Шуберт та Малер» – програма дириґентки Наталії Пономарчук, яка щойно диригувала Лондонським філармонійним оркестром за участі сопрано Інни Галатенко; сольники Олександра Саратського та Володимира Громова, концерт «Борис Грінченко – 160» та «Відкладені мрії» – ще один дебют у філармонії Duo Formula у складі контрабасиста Назарія Стеця та піаністки Тетяни Павлічук-Тишкевич. Звичайно, це не все, нижче – більш докладно про кожен концерт.
1 лютого вперше на українській сцені та в одній програмі камерного хору «Хрещатик» під керівництвом Павла Струця – яскравий калейдоскоп сучасних світових шедеврів академічної вокально-хорової музики, що підкорили провідні концертні сцени та слухача з усіх куточків нашої планети: витончений та самобутній Ерік Ешенвальдс, глибокий та проникливий Ола Гієйло, емоційний та яскравий Якуб Неске, колористичний та неповторний Ерік Вітакер та багато інших у вибуховій програмі – «Куди приводять мрії».
Фантастичні акустичні рішення та режисерські знахідки Олександра Співаковського, яскраві та харизматичні солісти, неперевершений хор «Хрещатик», який підкорив європейську сцену та здобув своїх поціновувачів та прихильників в усіх усюдах.
2 лютого Дмитро Ткаченко постане не лише як соліст-скрипаль, а й у новій іпостасі художнього керівника ансамблю «Київські солісти». Також вперше після тривалої паузи колективом диригуватиме Володимир Сіренко.
Відкриє концерт стилізована під барокову сюїта «Із часів Гольберга» норвежця Едварда Гріга. Сучасна українська музика буде представлена циклом «Тиха музика» Валентина Сильвестрова та «Гімном–2001», який автор присвятив грузинському композитору Гії Канчелі. Цих двох митців поєднує багаторічна дружба, спільність світогляду та мистецької «оптики».
Центральний твір вечора – Концерт для фортепіано, скрипки і струнного квартету Ернеста Шоссона, де солюватимуть Дмитро Ткаченко, скрипка та Інна Солдатенко, фортепіано.
3 лютого разом з Liatoshynskyi Capella: Orchestra and Choir Національного будинку музики під керівництвом дириґента Богдана Пліша ми вирушимо у подорож безмежним світом музики Моцарта, щоб разом насолодитися її бездоганністю і глибиною.
Два шедеври (так називається і концерт) світового рівня розкриють дві грані творчості митця: світську музику представить блискучий і глибокий водночас, найвідоміший з 27 фортепіанних концертів Моцарта, а зразком духовної спадщини стане «Велика меса». Солісти: Роман Лопатинський, фортепіано; Іванна Пліш, сопрано, Іванна Лесик-Садівська, сопрано та Олександр Нікіфоров, тенор.
4 лютого о 13:00 в серії «Недільних концертів для всієї родини» Київський камерний оркестр під орудою дириґента Юрія Літуна запропонує програму «Серенада»
Жанр напрочуд часто оспіваний в художніх творах про кохання, адже традиційно – це пісня, що виконувався у вечірній або нічний час перед будинком певної особи в знак шанування чи любові до неї.
Одним з найвідоміших творів цього жанру є «Маленька нічна серенада» Вольфганга Амадея Моцарта. Це безумовний шедевр у жанрі камерної мініатюри. Доповнять вечір романтичні Серенади для струнних чеського композитора Антоніна Дворжака та англійця Едварда Елгара.
4 лютого ввечері, о 19:00 перший сольний концерт піаніста Станіслава Гумінюка на сцені Національної філармонії представить твори Клода Дебюссі, Моріса Равеля та Фридерика Шопена, які були відомі також і як успішні піаністи, тож їх опуси є еталонними і дозволяють виконавцю продемонструвати високу майстерність володіння інструментом.
7 лютого Орган нон-стоп: Бах, який можна назвати справжнім святом органа, де виступлять найкращі органісти України, солісти Національного будинку музики, Ірина Харечко, Валерія Балаховська, Ганна Бубнова і Максим Сидоренко.
Слухачі вже неодноразово мали нагоду насолодитися виконавською майстерністю кожного музиканта окремо у стінах Колонного залу Національної філармонії. Нині ж органісти поділять вечір на чотирьох. У концерті прозвучить музика генія епохи Бароко Йоганна Баха. До програми увійшли вибрані твори з його багатої композиторської спадщини.
8 лютого Надихаючись переживанням зародження любові, Національний президентський оркестр під орудою дириґента Максима Гусака підготував концерт «Передчуття кохання».
У його основі – симфонічна музика композиторів від кінця ХІХ століття до сьогодні. Кожен твір сповнений мрійливості та невловимості – покинуті на півслова мелодії, експресивні гармонії, сплетення музичних ліній, які наче зависли у просторі. Хіба не такі відчуття затишку та водночас невідомості дарує нам закоханість?
У програмі звучатимуть твори Золтана Алмаші, Франа Шрекера, Ґабріеля Форе, Каміля Сен-Санса, Моріса Равеля.
9 лютого відбудеться перший концерт Симфонічного оркестру Національної філармонії України після тріумфальних гастролей 25-ма містами Японії під батутою Віктора Олійника.
Програма відзначиться полістилістикою та різнонаціональним колоритом: данський композитор Нільс Гаде надихався шотландсько-ірландськими віршами Оссіана, українець Борис Лятошинський звернувся до польської теми в баладі «Гражина», Джордж Гершвін передав музичну мандрівку американця Парижем, а британець Ендрю Веббер взагалі відобразив світ життя котів за законами американського мюзиклу.
Вечір фортепіанної музики 10 лютого буде присвячений піаністу №1 всіх часів – Ференцу Лісту. Масштаб Колонного залу Національної філармонії відповідає масштабу цієї суперзірки XIX ст. Крім жартів: дослідники вважають Ліста першою поп-зіркою в історії.
Творчість легендарного митця у виконанні піаністів Аліни Романової та Артема Ляховича представлена максимально різнобічно.
11 лютого музичний вечір присвячено творчості двох провідних австрійських композиторів – основоположника романтизму в музиці Франца Шуберта і представника так званої «післяваґнерівської п'ятірки» Густава Малера.
Найбільш чисельними у творчому доробку Шуберта є вокальні пісні, яких налічують понад 600. Втім, майстерні та глибокі музичні відкриття композитор здійснив й в інструментальних жанрах. Струнний квінтет, який прозвучить в концерті у виконанні Київського камерного оркестру на чолі із дириґенткою Наталією Пономарчук, – композитор написав в останній рік свого життя.
«Пісні мандрівного підмайстра» австрійця Густава Малера, які виконає у супроводі оркестру сопрано Інна Галатенко – своєрідний парафраз на вокальні цикли Шуберта. Чотири вірші, які стали поетичною основою опусу, Малер написав сам переживаючи нерозділене, хворобливе, але палке кохання.
14 лютого, у день Святого Валентина знаний Kyivsaxquartet гратиме безсмертні хіти Астора П’яццолли у програмі «Танго закоханих».
Що може бути краще, ніж слухати у прекрасному виконанні добре відомі й улюблені мелодії танго?! Краще може бути лише їх незвичайне темброве перетворення! Саме так, у несподіваному ракурсі – пропонують послухати їх музиканти. Вони виконають не просто перекладення, а представлять своє бачення шлягерів аргентинського композитора. Подаруйте коханим музику Великого Астора!
Цього пристрасного вечора до музикантів легендарного квартету приєднаються Віолетта Таран, фортепіано та Олег Пахомов, ударні.
16 лютого симфонічний оркестр Національної філармонії України під орудою його головного дириґента Миколи Дядюри у виконанні солістки вечора Варвари Васильєвої прозвучить Концерт для скрипки з оркестром Роберта Шумана.
Дружина композитора Клара описувала концерт так: «цю музику Роберту продиктували янголи». Єдиний скрипковий концерт митця став одним із його останніх визначних творів.
Прозвучить також «Органна» симфонія Каміля Сен-Санса, написана на замовлення Лондонської філармонії і присвячена пам’яті друга композитора Ференца Ліста та Сюїта з історичного балету «Княгиня Ольга», який є найбільш раннім із шести закінчених балетів Євгена Станковича.
17 лютого стильну концертну програму від Березовського до Бріттена представить Київський камерний оркестр. Це буде своєрідна мандрівка у часі й просторі.
Відкриє вечір Перша симфонія українського генія Максима Березовського. Майже 200 років твір вважався втраченим, а композитора знали переважно як творця жанру вітчизняного хорового концерту. Насправді Березовський, крім духовних концертів, є також автором опери, низки інструментальних творів, зокрема камерних симфоній. Лише 2002-го партитуру симфонії було віднайдено в архівах Ватикану, а згодом виконано в Україні.
На фасаді музичної академії італійського міста Болоньї є меморіальна табличка Максиму Березовському. Поруч розміщена пам’ятна дошка ще одному талановитому іноземцю, що тут навчався: австрійцю Вольфгангу Моцарту. Симфонію №29, яка прозвучить у концерті, – композитор написав у віці 18 років і це одна з останніх так званих «Зальцбурзьких симфоній».
«В горах» – сюїта для струнних легендарного львів’янина, композитора й диригента Миколи Колесси. Це яскравий зразок синтезу рис західноєвропейського імпресіоністичного звукопису в поєднанні з національними фольклорними традиціями.
Яскрава сторінка музичного ХХ століття буде представлена «Простою симфонією» британського композитора Бенджаміна Бріттена.
18 лютого на сцені Колонного залу відбудеться музична зустріч віденського класика та норвезького романтика у програмі «Коли Моцарт зустрів Гріга». Задум належить творчому дуету піаністів – Катерині Хомяковій та Володимиру Чумаченку.
Практика гри в чотири руки була добре знайома Вольфгангу Моцарту ще з дитинства, відколи він музикував разом зі старшою сестрою, освоюючи ази гри на клавесині, а згодом кілька років успішно гастролював разом з нею найбільшими містами Європи. Його Фантазія в чотири руки відкриє перший відділ концерту.
Норвезький композитор Едвард Гріг жив у зовсім іншу епоху і надзвичайно захоплювався талантом Моцарта! В музичному світі ім’я Гріга стало знаменитим передусім завдяки його музиці до драми Ібсена «Пер Гюнт», що прозвучить в концерті.
Другий відділ представить твори спільного авторства двох композиторів. Але ж як так сталося? Як вже згадувалося, Гріг обожнював творчість Моцарта. У 1876 році митець разом з другом поетом Джоном Полсоном подорожували Норвегією. Як музичне частування для поета Гріг прихопив чотири сонати Моцарта і дописав до оригіналу партію другого фортепіано. В концерті, Моцартівську партію зіграє Катерина Хомякова, а дописану Грігом – Володимир Чумаченко.
23 лютого в концерті «Відкладені мрії» відбудеться ще один дебют на сцені філармонії Duo Formula у складі контрабасиста Назарія Стеця та піаністки Тетяни Павлічук-Тишкевич з музикою XX-XXI ст. Музиканти дуету з таким нетиповим й інтригуючим складом виконавців зібрали дуже красиву і унікальну програму з творів угорського композитора Вільмоша Монтага, українських – Золтана Алмаші, Євгена Стецюка, Геннадія Ляшенка та сучасного аргентинського композитора Андреаса Мартіна.
24 лютого у Національній філармонії України відбудеться концерт «Україна Незламна», присвячений другій річниці повномасштабного вторгнення рф в Україну, який транслюватиметься у прямому ефірі на youtube-канал Паризької філармонії.
Концерт Академічного симфонічного оркестру Національної філармонії України відкриє бетховенська Увертюра Леонора №3 (1806), яка вважається однією з найбільш монументальних увертюр в історії музики та завершується ствердженням свободи.
Українська музика буде репрезентована творами двох сучасних композиторів: одного із ключових українських композиторів Євгена Станковича, який залишився в Києві та продовжує творити вічність під регулярними ворожими бомбардуваннями української столиці та Вікторії Полевої, яка теж не залишала Київ з перших днів війни.
У фіналі прозвучить музика сучасної французької композиторки Камілли Пепен – «На вістрі бурі», адже людство зараз живе «на вістрі» бурі у загальнолюдському сенсі, як нагадування про злочини, які воно вже проходило протягом своєї історії, але вони повторюються, тому що зло – не усвідомлене і непокаране.
Скрипкові соло виконає Дмитро Ткаченко – випускник Національної музичної академії України та Школи музики і драми Гілдхолл у Лондоні. Диригент Сергій Голубничий.
27 лютого знаний український піаніст Євген Громов представить другий концерт із авторського циклу «Спомин про Відень», де прозвучить клавірна творчість представників класичної й нової віденських композиторських шкіл: Й. Гайдна, В. А. Моцарта, Л. Бетховена Ф. Шуберта, А. фон Веберна і прем’єра в Україні: Чотири балади Олександра фон Цемлінського та 12 варіацій на власну тему Альбана Берга.
28 лютого програма за участю зіркових: піаністки Катерини Тітової, скрипаля Михайла Захарова і дириґентки Наталії Пономарчук, що презентує різні грані німецької музики: від традицій романтизму до експериментальної нововіденської школи.
Центральний твір програми – Концерт для скрипки і фортепіано з оркестром німецького романтика Фелікса Мендельсона у виконанні солістів та Київського камерного оркестру.
Також звучатимуть: один із небагатьох неоперних творів Ріхарда Вагнера «Зігфрід-ідилія», створений до дня народження другої дружини композитора Козіми Вагнер, доньки Ференца Ліста, а також Langsamer Satz Антона Веберна, що зачарує слухача урочистим ліризмом музики, безпосередністю звучання та строгістю форми.
29 лютого зірковий дует скрипальки Богдани Півненко та піаністки Анни Хмари подарують вишуканий вечір української камерної музики. Програма концерту представить твори сучасних українських композиторів – Максима Шалигіна та Вікторії Полевої. Також прозвучать і шедеври Бетховена і Франка, на створення яких митців надихнули конкретні видатні скрипалі-віртуози свого часу.