Ернст Юнґер. Машина
Світ, в якому ми народилися, здається нам чимось само собою зрозумілим. З самого народження нас оточує безліч речей, з першими проблисками свідомості ми вчимося все більш чітко відрізняти їх від сприймаючого Я. Ми ще не вміли говорити і не знали, що таке рух, але гуркіт потягів, що проносяться по залізниці через ліси і поля, був для нас вже чимось знайомим. Якби ми росли в якій-небудь хатині серед цнотливих лісів Південної Америки, ми б знайомилися з рухом, спостерігаючи за верхівками дерев, що розгойдуються від вітру, пурхаючими птахами і польотом стріли, що дзижчить. Дерева, строкаті птахи і стріли були б для нас чимось природним. Але ми, лежачи на руках матері, дивилися на величезні залізні вагони і проводжали поглядом складні сталеві механізми, не маючи про них анінайменшого розуміння. В історії думки цю істину відкрили дуже давно: спочатку ми сприймаємо предмети, і тільки потім піддаємо різноманіття досвіду суворій класифікації. Іноді варто згадувати про цю істину, щоб бачити, наскільки ми залежимо від нашої епохи і нашого простору. Нам здається, що за допомогою думки ми можемо оволодіти і тим і іншим, але насправді вона є лише їх функцією.
Сьогодні, зручно влаштувавшись в кріслі вагону-ресторану з газетою в руках, ми не звертаємо ніякої уваги на пейзажі, що пропливають повз нас. Тим більше не станемо ми дивуватися з міст, що проносяться за вікном, і сіл. Адже вони знайомі нам з раннього дитинства, це наш світ! Та все ж спробуємо хоч раз поглянути на них іншими очима, наприклад, очима людини з іншої епохи, коли навколо височіли фортеці, монастирські будівлі і собори.
Ліси і поля, поділені блискучим полотном залізниці, не завжди були такими, як зараз. Це не просто ліси і поля як такі, це ліси і поля нашого простору і нашого часу. Рівні ряди буків і ялин нагадують солдатів на параді. Жито і пшениця утворюють на витягнутому прямокутнику поля рівні смуги, ніби прокреслені по лінійці. Все це зроблено машиною. Зернятко до зернятка, в строгому порядку. Ще якихось 30 років тому поля виглядали абсолютно інакше.
І ось ми в’їжджаємо у велике місто. Виникають щогли сигнальних ліхтарів, мости на вузьких залізних биках. Ми проносимося мимо сортувальних станцій з нагромадженнями важелів і дроту, мимо суворих силуетів фабрик, крізь вікна яких продивляються маховики і блискучі колби. І чим ближче ми під’їжджаємо до центру, тим щільніше оточує нас чарівний сад з його химерними технічними рослинами.
Ми сходимо з потягу на одному з гігантських вокзалів (у їх архітектурі намічається стиль сучасного імперіалізму), виходимо на вулицю. Вже стемніло. Ми занурюємося в різнобарвне море світла, яскраві написи ковзають по стінах будинків, на баштах обертаються вогненні колеса. По широких площах і вузьких шахтах вулиць мчаться низки машин; гуркіт, шипіння, гудки, — вони нагадують крики небезпечних звірів. Але ми спокійно і байдуже крокуємо через весь цей хаос під штучним небом дугових ламп, нас оточує чарівний пейзаж, який перевершує будь-які фантазії Тисячі і однієї ночі.
Тут ми відчуваємо себе як вдома. Не буде помилкою сказати, що живемо ми на казковому світі. Все приходить і йде, і може трапитися, що колись наш світ зануриться в небуття, нащадки складатимуть про нас легенди, легенди про злих і могутніх чарівників. Так, ми створили великі і чудові речі і маємо право пишатися ними. Адже бувають моменти, коли ми щиро пишаємося, тим, що називають прогресом. Пригадаємо про відчуття радості, що п’янить, яке охоплює сучасну людину побачивши його власне творіння, що спалює гігантські об’єми енергії в небі над метрополіями. Пригадаємо і про відчуття порожнечі в недільний день, коли гігантська машина зупинена. Тоді нам здається, ніби маси гуляючих по вулицях людей втратили справжній сенс, а саме шанування святкових днів, що дісталося нам в спадок від благочестивіших предків, виглядає мало не гріхом. Ми готові цілком перетворити життя на енергію.
Але навіть у нас таїться глибокий страх перед всім цим технічним апаратом, цією відьомською мітлою, яку ми начебто змусили рухатися, але, подібно до учнів чародія, забули подальші заклинання і розгубилися. Свідомі прояви страху полягають в тому, що в техніці бачать плід раціонального мислення, вважаючи, що духовний світ безповоротно загинув, а на його місці виник культ матеріальної вигоди. Особливо виразно він виражений у нового покоління, що пережило війну, яке інстинктивно вибирає спільність крові і прагне уникнути будь-якого раціоналістичного світогляду.
Справді, машина відняла у нас багато що. Вона зробила наше життя енергійнішим, але і позбавила його блиску.
Позбавивши нас цілого, вона перетворила нас на спеціалістів. Ми думали, ніби зможемо змусити її працювати на нас подібно до залізної слуги, а замість цього були перемелені її колесами. Коли Кайзерлінг в Путньому щоденнику філософа 2 стверджує, що врешті-решт ми досягнемо всього за допомогою машин, залишивши собі лише функцію управління, то це велика помилка. З кожною новою машиною навантаження на нас зростає — досить поглянути на статистику.
Проте необхідно зрозуміти, що рух машини має примусовий характер. Вона переїздить того, хто встає на її шляху, стаючи засобом знищення. Будь-які протести розбиватимуться об її сталеву оболонку, подібно до протесту англійських фабричних робочих, що бунтували проти використання перших парових машин. З машиною голіруч не справитися — цей урок ми винесли з полум`яних битв військової техніки. І ось ще що важливо пам’ятати: не машина винна в тому, що світ втрачає глибинний вимір — а саме це ставить їй в докір помилкове прагнення до «овнутріння». Винна тільки людина, якщо стосовно таких подій взагалі доречно говорити про провину. Сьогодні машина є інструментом окремої, одиничної людини, а їх масштабне об’єднання стає інструментом нації. А за допомогою машини дух може зробити все, що захоче, як за допомогою будь-якого іншого інструменту.
У Ніцше в його ренесансному пейзажі для машини не знайшлося місця. Але він навчив нас, що життя є не тільки боротьба за жалюгідне існування, що вона може прагнути до більш піднесених і серйозних цілей. Наше завдання в тому, щоб застосувати це учення до машини. Ми не маємо права розглядати її як простий засіб виробництва, задоволення матеріальних потреб, оскільки потреби, що задовольняються нею, більш выского порядоку. А тому ми повинні визволити її з тенет інтелекту, поставити на службу волі і крові. Те, що на мові розуму іменується засобом прогресу, на мові крові називається засобом влади.
Інтелект створить інструмент, а воля крові направляє і застосовує його. За допомогою машин наповнюють дешевими товарами цілі країни і виробляють різні технічні дрібниці. За допомогою машин культурна нація створює для себе танки і зброю нападу, причому ясно, що мова йде не тільки про сталеві пластини і гармати.
Як на війні, так і в мирній ситуації сучасний націоналізм не здатний обходитися без машин. Битви в Тевтобургському лісі, коли билися булавами і цепами залишилися у далекому минулому. Тепер, якщо країна не оволоділа необхідним технічним арсеналом, що дозволяє відправляти поїзди, друкувати відозви і взагалі нав’язувати будь-яку волю нашому часу і простору, вона спочатку прирікає себе на поразку. На війні були люди, які, вірячи в перевагу духу над матерією, посилали в бій солдат, не оснащених сучасним озброєнням. Такі помилки обходилися дорого. Звичайно, дух володіє перевагою над військовою технікою, але звідси не витікає, що їх потрібно зіштовхувати лобами на полі бою. Перевага духу полягає в умінні управляти технікою на свій розсуд. У ситуації миру ми теж повинні прагнути забезпечити націю найдосконалішими машинами, точними і новітніми розробками. У якийсь час люди виражаються за допомогою бомбардувань і газових атак, а в інший час таким інструментом їм служить кіно, радіо і преса. Тут відкривається величезний простір для роботи.
Але підкорити цей простір не вдасться, якщо спочатку не завоювати сучасного фабричного робітника. Ми повинні переконати його в тому, що необхідно шукати вихід з безвиходу марксистської і капіталістичної установок, які, будучи пов’язані виключно з питаннями виробництва, привели до промислової війни і до битви на Сомме. Необхідно шукати новий шлях до свободи. Ми повинні переконати його в тому, що у наших цінностей немає грошового еквіваленту, ми не займаємося розподілом прибутку, а вирішуємо питання про кров і владу. Для нас він не якийсь чорнороб, а побратим, що володіє рівними правами. Робітник не раз з легкістю купувався на обіцянки. Але те, що марксизм пропонував йому в чисто матеріальному відношенні, націоналізм покриє з лишком.
Фабричний робітник – перший і найсильніший чинник підйому сучасного націоналізму, який являє собою нове європейське явище.
Твори
Критика
- Ернст Юнгер: in memoriam
- Ернст Юнгер і його роман «На мармурових скелях»
- Ернст Юнґер - хто він?
- Концепт тотальної мобілізації в соціальній філософії Е. Юнгера
- Митець у світі навиворіт (Бертольт Брехт та Ернст Юнґер)
- Міфологічний план образного висловлення Е. Юнгера
- Поетика деестетизованої деталі у щоденниках Ернста Юнгера