02.01.2025
Історія
eye 293

Загадковий «Козак-Мамай»: як образ став кодом нації

Загадковий Козак-Мамай: як образ став кодом нації

Образ «Козака-Мамая» є унікальним явищем української культури, яке впродовж століть відображає національний світогляд, духовні цінності та ідеали свободи. Ця загадкова постать, яка символізує поєднання військової доблесті, філософського спокою та глибокого зв’язку з природою, стала невід’ємною частиною українського мистецтва та фольклору. Від народного живопису до сучасних творів – козак Мамай продовжує надихати художників, поетів і дослідників. У цій статті ми розглянемо історію, символіку та сучасне значення цього унікального образу.

Історичне коріння: коли і як з’явився козак Мамай?

Козак Мамай на картині Полікарпа Захаренка, поч. XX ст.

Історія «Козака-Мамая» бере початок із XVII століття, коли українське козацтво досягло свого розквіту. Багато невідомих художників створювали полотна з образом «Козака-Мамая», додаючи до кожного твору щось унікальне. Найстаріша з відомих картин датується 1642 роком. Загалом, дослідники нараховують понад 100 народних картин із зображенням Мамая, кожна з яких передає певний символізм та духовність.

Образ «Козака-Мамая» став не лише елементом декору, але й важливою складовою побуту. Його часто розміщували поряд із іконами, підкреслюючи його сакральність і глибокий зв’язок із духовністю українців. У XVIII–XIX століттях важко було знайти оселю, де б не було картини із цим символічним героєм. Різноманітність і багатство варіацій зробили «Козака-Мамая» найхарактернішим образом українського живопису того часу.

Відомо, що ці картини прикрашали домівки багатьох визначних особистостей. Наприклад, образ Мамая можна було побачити в оселі переяславського полковника Семена Сулими, чернігівського полковника та наказного гетьмана Павла Полуботка, а також останнього гетьмана України Павла Скоропадського. Окрім цього, картини з «Козаком-Мамаєм» збирали видатні колекціонери: Василь Тарновський, Дмитро Яворницький, Іван Гончар і Михайло Максимович, які бачили в цьому образі не лише мистецьку цінність, а й важливий елемент національної спадщини.

Деякі дослідники припускають, що «мамай» є синонімом до слова «гайдамака» – народного месника, який бореться за справедливість. Це може пояснити популярність образу серед простих людей, для яких козак став уособленням боротьби проти поневолювачів. Так, Аполлон Скольковський, маючи на руках архівні документи, стверджував, що гайдамака Мамай був реальною історичною особою, образ якого з часом втратив своє первісне значення і став узагальненим. Однією з можливих відгадок щодо походження назви «Козак Мамай» є лист Пантелеймона Куліша до Осипа Бодянського від 16 липня 1848 року, в якому він зазначав: «Ляхи зовут его в своих книжках “Козаком Мамаем”». Таким чином, Куліш чітко вказував на те, що назва «Мамай» була дана козакові польськими панами.

Символіка та елементи образу

Козак Мамай, перша половина XIX ст., зі зібрання Музею Івана Гончара

Кобза (бандура), яка постійно супроводжує образ «Козака-Мамая», має не лише практичне значення, але й глибоку символічну сутність. Вона стає дзеркалом душі козака, його внутрішнього світу. Через кобзу Мамай передає найглибші переживання, емоції та думки. Це не просто музичний інструмент, а вияв душевної гармонії, яка поєднує козака з народною культурною традицією. Її звук асоціюється з мрійливістю, сумом, а інколи й надією на краще майбутнє. Кобза стала символом внутрішнього спокою і водночас відображенням духовного стану козака, його глибокого зв’язку з музичним фольклором, що є основою народної культури України.

Не менш важливим елементом образу Козака-Мамая є його зброя, зокрема шабля, яка символізує силу, мужність та доблесть. Це зброя, що мала глибоке значення не лише в контексті самооборони, а й як символ шляхетності та гідності. На картинах Мамай часто зображений у спокійному, задумливому стані, однак його зброя завжди поруч, нагадуючи про його героїчне минуле, готовність захистити рідну землю від ворога. Шабля, як частина військового спорядження, також є індикатором високого соціального статусу козака, вказуючи на його приналежність до вільного, шляхетного класу, здатного відстоювати свободу та права свого народу. На картині Василя Забашти зображений козак Мамай, який відклав свою бандуру та готується до бою, витягнувши шаблю, що підкреслює його рішучість і готовність до боротьби.

Козак Мамай, художник Василь Забашта

На картинах з образом «Козака-Мамая» дерево, зазвичай дуб, також є важливим елементом, що додає глибини символізму та пов’язує образ з народними традиціями. Дуб, під гіллям якого часто зображений Мамай, символізує стійкість та непохитність, характерні для українського народу. Вислів «міцний, як дуб» вказує на силу та мужність, що стали невід’ємною частиною національної ідентичності. Дуб також асоціюється зі здоров’ям, підтверджуючи його роль як символу життєвої енергії і сили. У народних піснях та легендах це дерево уособлює безсмертя, вічне існування та непереможність народу, надаючи образу «Козака-Мамая» додаткового філософського та духовного виміру. 

Сам образ Козака-Мамая втілює єдність протилежностей: його військове спорядження та символи народної культури, його зв’язок із земною реальністю та духовним світом, де кожен елемент образу має глибоке значення. Можна сказати, що Мамай є своєрідним містком між різними вимірами буття, носієм національної духовної та культурної спадщини.

«Козак-Мамай» у культурному просторі

Мамай не тільки прикрашав полотна, але й був присутній у повсякденному житті: його образ можна було побачити на дверях, скринях та навіть вуликах. Це свідчить про те, що він був не просто естетичним символом, а частиною народного світогляду.

Офорт Тараса Шевченка «Дари в Чигирині, 1649 р.»

Не оминув увагою образ «Козака-Мамая» і Тарас Шевченко. У своєму офорті «Дари в Чигирині, 1649 р.» він зобразив інтер’єр резиденції Богдана Хмельницького, на стіні якої висіла картина з козаком. Образ «Козака-Мамая» став важливим символом української культури, до якого зверталися не лише художники, але й літератори. Серед них були Ілля Рєпін, Георгій Нарбут, Опанас Сластіон, Амвросій Ждаха, Дмитро Бурлюк. Це надихало також дослідників, таких як Іван Франко, Олександр Лазаревський, Пантелеймон Куліш, Дмитро Яворницький, Яків Новицький, і Дмитро Щербаківський, які вивчали цей образ, намагаючись розкрити його культурне та історичне значення.

Філософський аспект образу

Зображення козака в стані спокою, а не в бою, має глибоке символічне значення. Спокій Мамая – це прояв внутрішньої сили, медитація над життям, пошук гармонії зі світом. Таким чином, образ підкреслює не тільки фізичну силу, але й духовну зрілість.

Один із прикладів віршованих підписів під зображенням козака Мамая

На багатьох картинах з образом «Козака-Мамая» присутні віршовані написи, які додають ще більшої глибини цьому символу. У таких текстах козак часто звертається до глядача, роздумуючи над сенсом життя, свободою або власною долею. Водночас серйозні роздуми органічно переплітаються з гумором і самоіронією, створюючи багатошаровий образ. Наприклад, один із популярних текстів звучить так: «Хоч ти на мене дивишся, та не відгадаєш, відкіль родом і як зовуть — нічичирк не скажеш». Такі деталі підкреслюють унікальність і національний характер образу Мамая, який одночасно є мудрим, іронічним і невловимим, як і сама українська душа.

Гіпотези щодо походження

Існує припущення, що образ «Козака Мамая» має глибокі історичні корені, які сягають культури народів, що населяли територію сучасної України в далекому минулому. Як один із можливих прообразів «Козака Мамая» дослідники вказують на кам’яну стелу з кургану біля села Керносівка Новомосковського району. На ній зображений чоловік із бритим обличчям та вусами, а також зі знаковою для козацького образу зброєю: булавою, сокирою, келепом і молотом. На зворотному боці стели вирізьблене «дерево життя» у вигляді ялинки, що вважається символом вічності й безперервності буття. Ці елементи перекликаються з ключовими атрибутами та символікою «Козака Мамая», що свідчить про тяглість культурних традицій і унікальність українського фольклору.

Відомий дослідник Платон Білецький висунув цікаву гіпотезу про можливе походження образу «Козака-Мамая». Він припускав, що джерелом натхнення для цих картин могли стати буддійські ікони, які зустрічалися у кибитках монголо-татар або в побуті калмиків. З часом ці мотиви трансформувалися, пристосувавшись до української культури, й утворили вже звичний і впізнаваний образ «Козака-Мамая». Подібну ідею підтримував також видатний український історик і мистецтвознавець Ярослав Дашкевич, який бачив у цьому синтезі доказ культурних запозичень та адаптацій у мистецькому надбанні українців.

Деякі дослідники припускають, що назва «Козак-Мамай» могла походити від невеликої річки Мамай-Сурки, яка протікала неподалік Запорізької Січі. Цікаво, що кам'яні баби, які встановлювали на курганах, теж називали «мамаями». Крім того, українська мова зберегла вираз «піти на мамая», що означає «вирушити на удачу». Усе це вказує на можливий зв’язок образу Козака-Мамая з гайдамацькою традицією. Деякі дослідники вважають, що слово «мамай» не є власним іменем, а радше синонімом слова «гайдамак», який позначає певний рід діяльності, пов’язаний із боротьбою та авантюризмом.

Сучасний образ Мамая: нове дихання старого символу

Образ козака Мамая продовжує бути потужним символом української культури й у сучасному світі, де глобалізація та культурна інтеграція спричиняють стирання національних меж. Сьогодні цей сакральний образ все частіше з’являється у творчості українських митців, які звертаються до теми національної ідентичності. У новому контексті Мамай виступає не лише як історичний персонаж, але й як символ сили духу, свободи та боротьби за незалежність проти зовнішньої агресії. Зачаровує його образ, який, завдяки своєму первісному народному магнетизму, має здатність поєднувати традиції минулого з актуальними проблемами сьогодення. 

Козак Мамай Залужний, місткиня Алла Волошина

Образ козака став основою для сучасних інтерпретацій у живописі, скульптурі та навіть вуличному мистецтві. Сучасні художники, скульптори та музиканти відтворюють Мамая у нових формах, через які він продовжує впливати на молодь, нагадуючи про те, що національна ідентичність – це не лише минуле, а й частина сучасності.

Образ козака Мамая, що сидить на черепах ворогів

«Козак-Мамай» – це більше ніж просто зображення козака з кобзою. Як закодований світогляд, він зберігає у собі багато важливих смислів та елементів, що допомагають зрозуміти сутність української національної ідентичності.

Його філософська глибина, історична спадщина та естетична привабливість роблять Мамая вічним феноменом, що відображає душу українського народу.

Мамай виступає як камертон, що створює гармонію в культурі, надаючи сучасному світу ключ до розуміння внутрішнього стану нації, її цінностей та духовних основ.

Читати також


Вибір читачів
up