04.08.2024
Історія
eye 1461

Опішнянський зооморфний посуд: світ, де глиняні звірі оживають

Опішнянський зооморфний посуд: світ, де глиняні звірі оживають

Україна, уславлена своїми родючими землями, завжди була багата на глину. Цей природний матеріал став основою для народного гончарства, яке протягом століть формувало унікальну культурну спадщину країни. Серед тисяч осередків гончарства особливе місце посідає Опішня – село на Полтавщині, де глиняні вироби перетворилися на справжнє мистецтво.

Одним із найвиразніших проявів опішнянського гончарства є зооморфний посуд. Глиняні тварини – барани, леви, бики – не просто функціональні предмети побуту, а своєрідні обереги, що несуть у собі глибину вірувань і символів.

Твори Івана Білика, Василя Омеляненка та Михайла Китриша – трьох визнаних лідерів опішнянського гончарства – стали справжнім надбанням української культури. Завдяки їхній майстерності опішнянська кераміка здобула світове визнання, а кожен їхній виріб – це й частинка нашої історії, що здатна зігріти будь-який дім.

Ритуальний слід у глиняних звірах

Зооморфний посуд має давнє коріння. Ще в давніх цивілізаціях тварини асоціювалися з різними силами природи, плодючістю та достатком. Різноманітні глечики, аски, ритони й інші посудини, виготовлені у формі тварин або птахів, здавна прикрашали домівки людей. Вважалося, що такі вироби не лише виконують свою основну функцію, але й несуть у собі особливу енергетику. Ця традиція збереглася до наших днів і стала невід'ємною частиною культурної спадщини багатьох народів.

Ритон у вигляді голови кабана. Одеський археологічний музей

Найдавніші зразки такого посуду, створені методом ліплення, датуються III тисячоліттям до н.е. Приміром, у Східній Грузії використовували посуд "марані" з фігуркою тварини та рослинним орнаментом, який застосовувався під час важливих обрядів.

Ритуальний посуд часто виготовлявся у формі рогатої худоби, оскільки ці тварини символізували родючість і достаток. Для посилення цього символізму майстри часто імітували шерсть на глиняних виробах за допомогою спеціальних технік. Такий декор не лише робив посуд більш реалістичним, але й підкреслював його сакральне значення.

Опішнянські майстри, продовжуючи давні традиції, вдихнули в глиняних звірів нове життя, наділили кожного з них глибоким символічним значенням. Баран як символ достатку і родючості, лев, що уособлював силу і мудрість, та бик як втілення землі і праці – кожна тварина мала своє особливе значення в українській культурі, яке майстри передавали у своїх роботах.

Опішня – серце українського гончарства

Гончарне мистецтво

Опішня (завдяки своїм талановитим майстрам) стала центром українського гончарства. Тут народжувалися не просто горщики і миски, а справжні твори мистецтва. Майстри Опішні вдосконалювали техніку ліплення, розробляли нові форми й орнаменти.

Період з 1926 по 1941 рік став знаковим для розвитку гончарства в Опішні. Саме тоді виникли й активно діяли гончарні артілі "Художній керамік" та "Червоний гончар", які згодом перетворилися на великі заводи. Паралельно працювали Опішнянські керамічні школи, які відігравали ключову роль у впровадженні нових технологій у гончарне виробництво та підготовці кваліфікованих майстрів.

Опішнянське гончарство – це яскраве сузір’я талантів. Серед найвизначніших майстрів можна назвати Івана Білика, Михайла Китриша, Василя Омеляненка та родину Пошивайлів. Кожен з них залишив свій неповторний слід в історії українського гончарства. Унікальні твори цих майстрів можна побачити в приватних гончарних майстернях Опішні. Не можна не згадати й талановиту майстриню іграшки Ганну Діденко, яка додала до опішнянського гончарства особливий колорит.

Вироби опішнянських майстрів були невід'ємною частиною українського побуту, а їхня естетична досконалість робила їх бажаним елементом багатьох інтер'єрів. Опішня брала активну участь у численних виставках, демонструючи широкому загалу своє унікальне гончарне мистецтво.

Із 1986 року Опішня стало центром українського гончарства. Саме тоді, за ініціативою уряду, у селищі було засновано Музей гончарства, який згодом отримав статус всеукраїнського центру дослідження та збереження цієї унікальної культурної спадщини.

У лютому 2018 року опішнянська кераміка – як один із найяскравіших виявів українського народного мистецтва – була офіційно визнана на державному рівні та включена до Національного переліку елементів нематеріальної культурної спадщини.

Опішнянські майстри традиційно виготовляють як повсякденну, так і святкову кераміку. Сюди входить поливаний мальований декоративно-побутовий посуд, як-от горщики, глечики, макітри, миски, дзбанки, куманці, барильця, баклаги. Також виготовляється посуд, розписаний у техніці ріжкування або фляндрівки з переважно рослинним орнаментом, а також фігурний декоративний посуд скульптурного характеру зі стилізованими зображеннями тварин, як-от леви, барани, бики, коники, півні. Асортимент керамічних виробів надзвичайно різноманітний, відзначається пластичною досконалістю форм, яскравістю барв і високими технічними якостями.

Зооморфні вироби опішнянських майстрів протягом останніх десятиліть залишаються одними з найпопулярніших серед колекціонерів та любителів народного мистецтва.

Зооморфний посуд: шедеври з глини

Друга половина ХХ століття стала часом збереження давніх традицій в опішнянській зооморфній пластиці. Майстри продовжували втілювати в глині образи баранів, биків, левів та цапів, що були невід'ємною частиною народної скульптури. Хоча птахи зустрічалися рідко, композиційні принципи залишилися незмінними: тварини зображувалися на чотирьох ногах, з характерним розташуванням голови та відкритою пащею. Між рогами або вухами майстри залишали отвір, прикритий кришечкою, що свідчило про функціональне призначення виробу. Збереглися також деякі принципи декорування: імітація вовни за допомогою ліплення з глини, пропущеної через сито або тканину, гравірування, ум’ятини та відтиски штампа.

Свої фігурні вироби опішнянські майстри прикрашали безліччю ліплених елементів, надаючи їм неповторного вигляду. Часто такі вироби вкривали шаром кольорової поливи, серед яких найбільш популярними були коричнева та зелена.

Візитівкою опішнянського гончарства стали витвори Василя Омеляненка, що прославили українське народне мистецтво далеко за межами країни. Його глиняні леви, бики, барани та інші тварини вражають досконалістю форм та майстерністю виконання. Омеляненко володів неймовірним талантом працювати з глиною, створюючи об’ємні скульптури, які за складністю композиції могли б зрівнятися з роботами професійних скульпторів.

Опішнянський майстер-гончар Василь Омеляненко

У роботах Василя Омеляненка особливу увагу привертає динаміка ліній, рухливість силуетів та яскрава декоративність. Майстер досягає цього за допомогою різноманітних засобів: підкреслює виразність образу за допомогою деталей (вуса, грива), використовує гру світла і тіні, а також багатий декор. Ліпні мотиви, відбитки штампів та гравіювання створюють на поверхні виробів складні орнаменти, які наче оживляють зображення тварин. І все це поєднується в єдину гармонійну композицію, свідченням чого є тонке відчуття майстром форми, об’єму та ролі кожного елемента.

"Бик", робота Василя Омеляненка. Глина, полива, вдавлювання, ритування

Варто зазначити, що в Україні серед фігурного посуду, який зображував тварин, особливою популярністю користувався посуд у формі барана. Цей так званий "баранець" був невід'ємним атрибутом будь-якого весілля. Наповненого медом або іншим солодким напоєм, його урочисто підносили молодятам як символ щастя і достатку в майбутньому сімейному житті.

"Баран". Робота Трохима Демченка

Цікаво, що кожен "баранець" мав свою неповторну «особистість». Їхні назви – «чепурний», "розцяцькований", "традиційний", "колючий", "усміхнений", "урочистий", "вродливий", "бароковий", "опецькуватий красень", "стрункий" – вказували на різноманіття їхніх форм, декору та загального стилю. Це свідчить про багату уяву і майстерність авторів, які створювали ці унікальні вироби.

"Баранець". Опішнянська кераміка

Друге місце у рейтингу керамічного фігурного посуду, безперечно, заслужили посудини з левами. Ці звірі зображувалися в різних позах – то стоячи на двох, то на чотирьох лапах, то виражаючи різні "емоції" – від доброзичливих до грізних. Різноманітність композицій, "характерів" левів, а також технологій виготовлення та декорування робить цей вид посуду надзвичайно цікавим для дослідження.

"Лев". Опішнянська кераміка

Світ зооморфних виробів опішнянських гончарів був надзвичайно різноманітним. Крім відомих баранів та левів, майстри зображали коней, цапів, їжаків, ведмедів, півнів та багатьох інших тварин.

"Кінь" Опішнянська кераміка

"Їжак". Робота Івана Білика.

Ці фігурки відрізнялися деталізацією, позами та декоративним оздобленням. Деякі з них, особливо ті, що мали форму посудин, використовувалися для зберігання та подачі алкогольних напоїв, як-от горілка чи вино, під час сімейних свят, зокрема весіль та хрестин.

Унікальна спадщина: глиняні звірі, що говорять

Сьогодні опішнянська кераміка є національним надбанням України. Зооморфний посуд (як одна з її найяскравіших сторінок) продовжує надихати сучасних майстрів і приваблювати колекціонерів з усього світу.

Саме у фігурній кераміці найяскравіше розкривався неповторний стиль кожного майстра, його уява, здатність до стилізації чи реалістичного зображення. Зооморфний посуд з Опішні – це свідчення того, що традиції можуть жити і розвиватися, перетворюючись на справжнє мистецтво.

Опішнянські глиняні тварини – не просто вироби народного мистецтва, це свідчення багатовікової історії, символ української душі. Вони несуть у собі тепло рук майстра, мудрість поколінь і красу рідної землі. І це найцінніше, що ми можемо зберегти для майбутніх поколінь.

 

Читати також


Вибір редакції
up