Біографія Григорія Квітки-Основ’яненка
Григорій Квітка-Основ’яненко - український прозаїк, драматург, новинар, літературний критик і культурно-громадський діяч; засновник художньої прози та жанру соціально-побутової комедії в класичній українській літературі - народився 18 (29) листопада 1778 року в с. Основа поблизу Харкова у дворянській родині, що походила з козацької старшини, відзначалася високим культурним рівнем.
У маєтку був свій Основ’янський аматорський театр, де грав комічні ролі Г. Квітка, оркестр, художня галерея (де серед інших полотен талановитих художників зберігався портрет відомої поетеси й співачки Марусі Чурай).
Маєток Квіток був своєрідним культурним центром на Слобожанщині. Предки його обіймали високі старшинські посади в українських козацьких полках Слобожанщини. Дід по батькові був полковником Ізюмського козацького полку. Батько служив харківським городничим, перебував у дружніх стосунках з кошовим отаманом Чорноморського козацького війська А. Головатим, із Г. Сковородою, котрий любив бувати в родині Ф. Квітки. Мати Квітки пізніше була однією із директрис харківського Інституту шляхетних панночок.
Г. Квітка здобув домашню освіту, навчався в школі при монастирі. Потім служив комісаром у народному ополченні (1806-1807), директором Харківського театру (1812), був повітовим предводителем дворянства (1817-1828), совісним суддею, головою харківської палати карного суду.
Проживши все життя в Основі під Харковом або в самому Харкові, Квітка-Основ’яненко брав участь в усіх важливих культурно-освітніх починаннях: став одним із засновників Товариства благодіяння, Інституту шляхетних панночок у Харкові, був ініціатором заснування журналу «Украинский вестник», альманахів «Утренняя звезда», «Молодик» та співпрацював у них, учасником заснування першої публічної бібліотеки в Харкові, перебував у творчій співдружності з колективом Харківського театру, став одним із перших істориків українського театру (стаття «История театра в Харькове»). Йому було надане звання члена Королівського товариства антикваріїв Півночі (Копенгаген).
Свої ранні фейлетони, статті, жартівливі вірші (10-ті – початок 20-х років 19 ст.) Квітка-Основ’яненко публікував переважно в харківській періодиці («Украинский вестник», «Харьковский Демокрит», «Харьковские известия»), деякі твори – в «Вестнике Европы».
Серед п’єс 1820-1830-х років – «Приезжий из столицы, или Суматоха в уездном городе» (написана 1827, опублікована 1840), «Дворянские выборы» (1828), «Турецкая шаль» (1829), «Ясновидящая» (1830, не була опублікована через цензурну заборону).
Талант Квітки-Основ’яненка як українського письменника найповніше виявився в художній прозі. Після першої повісті «Маруся» (1832) Квітка створює ще ряд повістей і оповідань, що вийшли двома збірками («Малороссийские повести, рассказываемые Грыцьком Основьяненком»; книга перша – 1834, книга друга – 1836-1837).
Художня проза Квітки-Основ’яненка поділяється на дві основні групи: бурлескно-реалістичні оповідання та повісті; сентиментально-реалістичні повісті.
До першої групи належать, зокрема, гумористичні оповідання «Салдацький патрет» (1833), «Мертвецький Великдень» (1833), «От тобі і скарб» (1834), «Пархімове снідання» (1841), «Підбрехач» (1843), а також гумористично-сатирична повість «Конотопська відьма» (1833).
Серед сентиментально-реалістичних повістей Квітки-Основ’яненка – повісті «Маруся», «Козир-дівка» (1836), «Сердешна Оксана» (1838), «Щира любов» (1839).
В останніх роках творчої діяльності Квітки-Основ’яненка виявляється його тяжіння до новелістичних принципів жанротворення («Перекотиполе» (1840), «Малоросійські билі» (1842)).
У 1835 створює соціально-побутову комедію «Сватання на Гончарівці», у 1838 – «Шельменко-денщик» (написана російською мовою, центральний персонаж – Шельменко – говорить українською).
Серед численних прозових творів Квітки-Основ’яненка, написаних російською мовою, вирізняються сатиричні романи «Пан Халявський» та «Жизнь и похождения Петра Степанова, сына Столбикова», повіст «Ганнуся», «Панна сотниковна», «1812 год в провинции», оповідання «Званый вечер» із задуманого циклу «Губернские сцены», сатирично-художній нарис «Головатый», близька за жанром до фізіологічного нарису повість «Ярмарка», фізіологічний нарис «Знахарь».
Григорій Федорович Квітка-Основ'яненко помер 8 (20) серпня 1843 року в Харкові.
Твори
- Приезжий из столицы, или Суматоха в уездном городе (Оригинальная комедия в 5 действиях)
- Дворянские выборы в двух частях, часть первая (Комедия в 3 действиях)
- Турецкая шаль, или Так водится (Комедия в 3 действиях)
- Дворянские выборы, часть вторая, или Выбор исправника (Комедия в 4 действиях, в прозе)
- Шельменко - волостной писарь (Комедия в 3 действиях)
- Ясновидящая (Комедия в 4 действиях)
- Сватання на Гончарівці (Малороссийская опера в 3 действиях)
- Шельменко-денщик (Комедия в 5 действиях)
- Вояжеры
- Щира любов, або Милий дорогше щастя
- Мертвец-шалун (Шутка в 2 действиях)
- Бой-жінка (Водевиль-шутка в 1-м действии)
- Салдацький патрет
- Маруся
- Мертвецький великдень
- Добре роби — добре й буде
- Конотопська відьма
- От тобі й скарб
- Козир-дівка
- Сердешна Оксана
- Щира любов
- Божі діти
- Перекотиполе
- Пархімове снідання
- На пущання — як зав'язано
- Малоросійська биль
- Підбрехач
- Ганнуся
- Знахарь
- Званый вечер
- Очки
- Пан Халявский
- Головатий
- О слободских полках
- История театра в Харькове
- Григорій Квітка-Основ’яненко. Дворянские выборы, часть первая, или Выбор предводителя
- Григорій Квітка-Основ’яненко. Воззвание к женщинам
- Григорій Квітка-Основ'яненко. Песенка, или полубыль
- Григорій Квітка-Основ'яненко. Каламбур
- Григорій Квітка-Основ'яненко. Эпитафии. Мне
- Григорій Квітка-Основ'яненко. Двойные акростихи
- Григорій Квітка-Основ'яненко. Приключение на именинах
- Григорій Квітка-Основ'яненко. Мысли в день моего рождения
- Григорій Квітка-Основ'яненко. Ответ на ответ
- Григорій Квітка-Основ'яненко. О новом сочинении Любови Кричевской
- Григорій Квітка-Основ'яненко. От так ти москаля одури!
- Григорій Квітка-Основ'яненко. Письма к издателям
- Григорій Квітка-Основ'яненко. Письма к лужницкому старцу
Критика
- Філософська повість в Україні
- Про деякі особливості реалізму Квітки-Основ'яненка
- Словник мови творів Г. Квітки-Основ'яненка та його текстологічні засади
- Волосний писар ХІХ ст. у рецепції сучасників
- Жанр фейлетону у творчості Г. Квітки: проблематика і поетика
- Квітка-Основ’яненко: Як Фалалєй Повінухін на спір заснував українську прозу
- Сергій Єфремов. Історія українського письменства. Квітка
- Екранізація літературних творів Григорія Квітки-Основ'яненка у контексті радянського фольклорного кінематографу
- Семіотизація минулого в романі Г. Квітки-Основ'яненка «Пан Халявский»
- Фольклоризм як засіб індивідуалізації образів у повісті Г. Квітки-Основ’яненка «Маруся»
- Українська народна кулінарія XVIII – початку XIX ст. (за матеріалами художніх творів Г.Ф. Квітки-Основ'яненка)
- «Олітературення» фольклорних жанрів в оповіданнях Г. Квітки-Основ’яненка
- Г. Квітка-Основ’яненко писав повість «Ганнуся» «...для слави слобожан»
Відео