Григорій Квітка-Основ'яненко. На пущання – як зав'язано
Діждалися пущання на піст. Хома й каже жінці:
– Гляди ж, Кулино! Нагодуй мене так, щоб через цілісінький піст не захотілося мені їсти.
– Та добре ж, добре. Їж тільки на здоров’я, а то придбала усього, – сказала Кулина і постановила перед ним макотерть вареників та повнісіньку миску млинців. Учистив Хома якраз, маслечком поливаючи та у сметану обмокуючи.
Зібрала Кулина саме череп'я і постановила обідати: борщ з сулою мудрий, сметанкою засмажений, каша тобі пшоняна так і плава у маслечку, локшина у молоці, галушечки на яєчках, та теж з молоком, тараня, у маслечку напряжена, та молошної каші півмакітри, – тільки й усього. Аж повискромаджував усе сердешний Хома, та на потуху – півглека молока, та й сів, і дріма.
Ще негаразд і прочуняв, вже й полуднувати пора. Тут і вродилися каша до молока, гречаники гарячі до маслечка. Уписав їх Хома самотужки аж зо три та добрав п'ятірко рибок тарані, у маслі шкварчачих.
– Що ж, недалеко вже до вечора. Будемо підвечіркувати, – так сказав Хома, ледве дух переводячи.
Мисочку млинців та буханців зо два у сметанку обмокуючи, от чоловікові й буде.
– Нехай, – каже, – ще повечеряю чого-небудь.
Упорався Хома і з вечерею; доволік усе, що постановила жінка; і борщику, і каші, і рибки, і млинців, і буханців, а далі тирить і вареників макітру – як кулаки плавають у маслі. Сопе Хома, дотрощує їх, та вже спочиваючи. Розперезався, силкується...
От-от і дно видко, та бачить, що лихо; от, здихнувши, і каже:
– Що се, жінко, зо мною сталося? Щось не доїм.
– Ох, мені лихо! Чи не з очей?
– Ні, – ледве промовив, тяжко дихаючи,сердешний Хома. – Бачу: на пущання – як зав'язано!
Твори
- Приезжий из столицы, или Суматоха в уездном городе (Оригинальная комедия в 5 действиях)
- Дворянские выборы в двух частях, часть первая (Комедия в 3 действиях)
- Турецкая шаль, или Так водится (Комедия в 3 действиях)
- Дворянские выборы, часть вторая, или Выбор исправника (Комедия в 4 действиях, в прозе)
- Шельменко - волостной писарь (Комедия в 3 действиях)
- Ясновидящая (Комедия в 4 действиях)
- Сватання на Гончарівці (Малороссийская опера в 3 действиях)
- Шельменко-денщик (Комедия в 5 действиях)
- Вояжеры
- Щира любов, або Милий дорогше щастя
- Мертвец-шалун (Шутка в 2 действиях)
- Бой-жінка (Водевиль-шутка в 1-м действии)
- Салдацький патрет
- Маруся
- Мертвецький великдень
- Добре роби — добре й буде
- Конотопська відьма
- От тобі й скарб
- Козир-дівка
- Сердешна Оксана
- Щира любов
- Божі діти
- Перекотиполе
- Пархімове снідання
- На пущання — як зав'язано
- Малоросійська биль
- Підбрехач
- Ганнуся
- Знахарь
- Званый вечер
- Очки
- Пан Халявский
- Головатий
- О слободских полках
- История театра в Харькове
- Григорій Квітка-Основ’яненко. Дворянские выборы, часть первая, или Выбор предводителя
- Григорій Квітка-Основ’яненко. Воззвание к женщинам
- Григорій Квітка-Основ'яненко. Песенка, или полубыль
- Григорій Квітка-Основ'яненко. Каламбур
- Григорій Квітка-Основ'яненко. Эпитафии. Мне
- Григорій Квітка-Основ'яненко. Двойные акростихи
- Григорій Квітка-Основ'яненко. Приключение на именинах
- Григорій Квітка-Основ'яненко. Мысли в день моего рождения
- Григорій Квітка-Основ'яненко. Ответ на ответ
- Григорій Квітка-Основ'яненко. О новом сочинении Любови Кричевской
- Григорій Квітка-Основ'яненко. От так ти москаля одури!
- Григорій Квітка-Основ'яненко. Письма к издателям
- Григорій Квітка-Основ'яненко. Письма к лужницкому старцу
Критика
- Філософська повість в Україні
- Про деякі особливості реалізму Квітки-Основ'яненка
- Словник мови творів Г. Квітки-Основ'яненка та його текстологічні засади
- Волосний писар ХІХ ст. у рецепції сучасників
- Жанр фейлетону у творчості Г. Квітки: проблематика і поетика
- Квітка-Основ’яненко: Як Фалалєй Повінухін на спір заснував українську прозу
- Сергій Єфремов. Історія українського письменства. Квітка
- Екранізація літературних творів Григорія Квітки-Основ'яненка у контексті радянського фольклорного кінематографу
- Семіотизація минулого в романі Г. Квітки-Основ'яненка «Пан Халявский»
- Фольклоризм як засіб індивідуалізації образів у повісті Г. Квітки-Основ’яненка «Маруся»
- Українська народна кулінарія XVIII – початку XIX ст. (за матеріалами художніх творів Г.Ф. Квітки-Основ'яненка)
- «Олітературення» фольклорних жанрів в оповіданнях Г. Квітки-Основ’яненка
- Г. Квітка-Основ’яненко писав повість «Ганнуся» «...для слави слобожан»
Відео